Nová vláda bude do ozdravenia verejných financií tlačená národnými aj európskymi fiškálnymi pravidlami. Výnimka z tých európskych, ktorá ovplyvňuje aj platnosť národných výdavkových limitov, totiž v decembri tohto roka skončí a príslušné mechanizmy sa tak opäť uvedú do pohybu. Upozornil na to makroekonomický analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

„Chýbajúci plán na konsolidáciu, trvalé výdavky v rozpočte a vytrácajúca sa aktivita centrálnej banky z trhu spôsobila nárast výnosov štátnych dlhopisov - čo zjednodušene znamená, že cena nášho dlhu narastá a financovanie sa stáva drahším. Aj preto musíme zapracovať na tom, aby Slovensko predstavilo jasný a realistický plán na ozdravenie verejných financií," zdôraznil.

Deficit v minulom roku dočasne klesol na úroveň dvoch percent hrubého domáceho produktu (HDP), a to najmä vďaka zvýšeným príjmom v dôsledku vysokej inflácie. Do výdavkov štátu sa však vysoká inflácia prelieva iba postupne, vo forme drahších nakupovaných tovarov a služieb, ale predovšetkým cez rast miezd a valorizáciu sociálnych a dôchodkových dávok, priblížil analytik. Spolu s ďalšími novými opatreniami, napríklad v oblasti prorodinnej politiky, to tento rok prinesie výrazne vyšší schodok, ktorý odhaduje na úrovni 5,5 percenta HDP.

Zvýšený deficit po pandémii a energetickej kríze nie je iba problémom Slovenska, bojujú s ním viaceré krajiny. „Postupne však do platnosti opäť vstúpia rozpočtové pravidlá EÚ, na ktoré bola od roku 2020 uplatnená výnimka - štáty by tak od roku 2024 opäť mali dosahovať deficit nižší ako tri percentá HDP a úroveň dlhu pod hranicou 60 percent HDP," priblížil Horňák.

Udržateľná fiškálna politika

V prípade zásadných problémov môže Európska komisia (EK) spustiť procedúru nadmerného deficitu, ktorá má krajinu doviesť k udržateľnej fiškálnej politike. Na druhej strane, vzhľadom na mimoriadnu situáciu môže brať ohľad na jednorazové opatrenia a očakávaný vývoj, nielen aktuálne čísla. „Fiškálnu politiku často v hodnoteniach spomínajú aj ratingové agentúry a je jedným z hlavných dôvodov negatívneho výhľadu pre SR," upozornil analytik.

Pripomenul, že fiškálna politika a hodnotenia ratingových agentúr sú niektoré z faktorov, ktoré ovplyvňujú aj nákladnosť financovania slovenského dlhu. Nesleduje sa pritom len konkrétne percento výnosu štátnych dlhopisov, ale aj rozdiel oproti iným krajinám, tzv. spread. Napríklad spread slovenských a nemeckých desaťročných dlhopisov sa v priebehu roka 2021 dostal len na niekoľko desiatok bázických bodov a Slovensko sa tak financovalo za veľmi podobných podmienok ako najvyspelejšia ekonomika eurozóny. Odvtedy sa však tento rozdiel zase rozšíril a v súčasnosti sa pohybuje približne na úrovni 120 bodov.

„V druhej časti roka očakávame zužovanie spreadu, vzhľadom na jasnejšiu politickú situáciu po septembrových voľbách. Pokračujúce sprísňovanie menovej politiky a zvýšené deficity však budú spread podľa našich odhadov držať na úrovni okolo 100 bázických bodov," doplnil analytik.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Udržateľnosť verejných financií sa vlani zhoršila, dostala sa do pásma vysokého rizika