Volkswagen AG a Mercedes-Benz Group AG utrpeli ďalší úder v dlhotrvajúcom súdnom spore týkajúcom sa práva zákazníkov na náhradu škody v prípade, že boli ich dieselové autá vybavené softvérom na obchádzanie systémov proti znečisťovaniu životného prostredia, píše agentúra Bloomberg.

Sudcovia na najvyššom občianskom súde Nemecka rozhodli, že znížia nároky, aby o odškodnenie mohli požiadať ďalší vodiči. Automobilkám zas umožnia vyhnúť sa zodpovednosti v prípade, ak dokážu, že o nezákonnosti použitého softvéru nevedeli.

Sudcovia poslali jednotlivé prípady späť na prvostupňové súdy, ktoré majú rozhodnúť o tom, či a do akej výšky možno podľa týchto smerníc žiadať o odškodnenie. V prípade nedbanlivosti majitelia áut nemôžu v rámci náhrady škody vozidlo vrátiť a získať späť plnú cenu. Môžu však získať päť až pätnásť percent z ceny auta mínus peňažné výhody, akým je využívanie auta počas tohto obdobia.

Súd v Karlsruhe reagoval na rozhodnutie Európskeho súdneho dvora z marca, podľa ktorého pravidlá EÚ týkajúce sa emisií chránia nielen verejné záujmy, ale aj jednotlivých majiteľov áut. Národné právo musí umožniť adekvátnu nápravu, rozhodol súd.

Pred vynesením tohto rozsudku nezvykli súdy v Nemecku náhrady priznávať. Výnimkou boli prípady, keď automobilky konali zámerne, čo sa zvyčajne ťažko dokazuje.

„Majiteľ auta vybaveného zariadením na obchádzanie emisných kontrol utrpí straty v dôsledku rizika, že mu ho zakážu používať,“ uviedol najvyšší súd vo vyhlásení po rozhodnutí.

Ďalšie dôležité správy

Rupert Stadler.
Neprehliadnite

Bývalý šéf Audi Stadler dostal za emisné podvody podmienečný trest väzenia