Volkswagen AG a Mercedes-Benz Group AG utrpeli ďalší úder v dlhotrvajúcom súdnom spore týkajúcom sa práva zákazníkov na náhradu škody v prípade, že boli ich dieselové autá vybavené softvérom na obchádzanie systémov proti znečisťovaniu životného prostredia, píše agentúra Bloomberg.
Sudcovia na najvyššom občianskom súde Nemecka rozhodli, že znížia nároky, aby o odškodnenie mohli požiadať ďalší vodiči. Automobilkám zas umožnia vyhnúť sa zodpovednosti v prípade, ak dokážu, že o nezákonnosti použitého softvéru nevedeli.
Sudcovia poslali jednotlivé prípady späť na prvostupňové súdy, ktoré majú rozhodnúť o tom, či a do akej výšky možno podľa týchto smerníc žiadať o odškodnenie. V prípade nedbanlivosti majitelia áut nemôžu v rámci náhrady škody vozidlo vrátiť a získať späť plnú cenu. Môžu však získať päť až pätnásť percent z ceny auta mínus peňažné výhody, akým je využívanie auta počas tohto obdobia.
Súd v Karlsruhe reagoval na rozhodnutie Európskeho súdneho dvora z marca, podľa ktorého pravidlá EÚ týkajúce sa emisií chránia nielen verejné záujmy, ale aj jednotlivých majiteľov áut. Národné právo musí umožniť adekvátnu nápravu, rozhodol súd.
Pred vynesením tohto rozsudku nezvykli súdy v Nemecku náhrady priznávať. Výnimkou boli prípady, keď automobilky konali zámerne, čo sa zvyčajne ťažko dokazuje.
„Majiteľ auta vybaveného zariadením na obchádzanie emisných kontrol utrpí straty v dôsledku rizika, že mu ho zakážu používať,“ uviedol najvyšší súd vo vyhlásení po rozhodnutí.