Ponuku v piatok podporila aj francúzska vláda. GE ponúkol Alstomu za divíziu v hotovosti 17 miliárd dolárov (12,5 miliardy eur) a ďalšiu spoluprácu.
Záverečný návrh nie je len v záujme Alstomu a jeho akcionárov, ale poskytuje aj záruky v súvislosti s obavami, ktoré vyslovila francúzska vláda, píše sa vo vyhlásení.
O divíziu mal záujem aj nemecký koncern Siemens a japonská Mitsubishi Heavy Industries.
Aktualizované 21. júna 2014 o 23.00:
Francúzska vláda ešte rokuje s firmou Bouygues o odkupe jej pätinového podielu v Alstome, ktorý je pre dokončenie dohody dôležitý. Podľa zdrojov blízkych rokovaniam je však už dohoda takmer istá a dokončená bude v nedeľu. Podľa súčasnej trhovej ceny kapitalizácie Alstomu je hodnota podielu 1,7 miliardy eur, Bouygues však kúpil podiel v roku 2006 za dve miliardy eur a v jeho účtovníctve je hodnota podielu o 380 miliónov eur vyšší ako súčasná trhová hodnota. Firmy Bouygues, GE a Alstom sa k rokovaniam o predaji podielu odmietli vyjadriť, napísala agentúra Reuters.
GE okrem hotovosti ponúkol Alstomu aj vytvorenie troch spoločných podnikov, a to pro oblasť rozvodných sietí, obnoviteľných zdrojov energie a pre biznis v jadrových technológiách. Obaja partneri by v nich mali rovnaký podiel.
V spoločnom podniku pre jadrové technológie má mať navyše vláda možnosť veta. GE súhlasil aj s tým, že Alstomu predá svoju divíziu pre systémy železničnej signalizácie, aby tak podporil ostatné aktivity francúzskeho podniku v oblasti dopravy.
Americká firma zároveň ponúkla záruky týkajúce sa pracovných miest a rozhodovacej štruktúry a sľúbila v budúcich troch rokoch vytvoriť vo Francúzsku tisíc nových pracovných miest.
Francúzska vláda v piatok uviedla, že uprednostňuje ponuku od GE pred ponukami Siemensu a Mitsubishi a rozhodla sa, že vstúpi do aliancie s GE a kúpi pätinový podiel v Alstome, aby podporila prevzatie. Podpora vlády je pro dohodu veľmi dôležitá. Alstom je totiž vo Francúzsku považovaný za kľúčovú priemyselnú firmu a vláda by mohla prípadnú dohodu vetovať.
Agentúra Reuters zároveň upozornila, že francúzsky prezident François Hollande v súčasnosti lobbuje v USA za zníženie pokuty pre francúzsku banku BNP Paribas, ktorá jej hrozí za porušovanie amerických sankcií v rokoch 2002 až 2009. Verejne však problémy BNP Paribas a podporu ponuke GE nikto nespojil.
Francúzska vláda musela pred desiatimi rokmi Alstom zachraňovať pred bankrotom. V súčasnosti firma potrebuje ďalšiu pomoc, pretože má vysoké dlhy, silnú konkurenciu a slabý dopyt.
Energetická divízia Alstomu vyrába turbíny pre uhoľné, plynové, veterné i jadrové elektrárne a systémy na prenos elektriny.
Dopravná divízia Alstomu je známa hlavne svojimi rýchlovlakmi TGV. Spoločnosti České dráhy dodala firma vlaky Pendolino, ktoré jazdia aj do Bratislavy. Alstom, ktorý celosvetovo zamestnáva okolo 93-tisíc ľudí, je veľmi závislý od zákaziek francúzskej elektrárenskej spoločnosti EDF a od francúzskych štátnych železníc SNCF.
Dcérska eseročka Alstom Slovakia pôsobí na Slovensku od roku 1993 – najskôr ako ABB Slovenergia, neskôr ako ABB Alstom Power Slovakia a Alstom Power Slovakia. Sídli v Bratislave a jej matka Alstom N.V. je oficiálne zaregistrovaná v Holandskom kráľovstve.
Aktualizované 22. júna 2014 o 22.05:
Francúzska vláda získala opciu na kúpu 20-percentného podielu v strojárskej firme Alstom od komunikačnej firmy Bouygues. Oznámil to v nedeľu francúzsky minister hospodárstva Arnaud Montebourg. Získanie podielu vládou je dôležitou podmienkou pre spoluprácu medzi Alstomom a americkou firmou General Electric.
„Máme kúpnu opciu, ktorá nám umožňuje nákup vo chvíli, keď bude cena taká nízka, ako je to možné,“ povedal Montebourg televíznej stanici France 2.
Bouygues zatiaľ podľa neho požičia akcie Alstomu štátu, takže vláda bude môcť okamžite začať vykonávať akcionárske práva v Alstome, uviedla agentúra Reuters.