Nemecké dráhy Deutsche Bahn teraz nevidia ďalší dôvod rokovať so železničnými a dopravnými odbormi o mzdách. Personálny šéf nemeckých dráh Martin Seiler v stredu vyhlásil, že odbory odmietajú akékoľvek ústupky. Krach rokovania môže viesť k štrajku.
Dopravné odbory od marca usporiadali dva výstražné štrajky, ktoré ochromili železničnú dopravu a ktoré doľahli aj na spojenie s Českou republikou. Na polovicu mája potom vyhlásili rozsiahly tretí štrajk, ktorý sa na poslednú chvíľu podarilo vďaka dohode na súde pre pracovnoprávne záležitosti odvrátiť.
„V tejto chvíli je to zbytočné, pretože sa odbory nepohli ani o milimeter," povedal Seiler o ďalšom rokovaní s odbormi. "Odbory neprejavujú žiadnu ochotu k ústupkom a nenavrhujú žiadne riešenia. Len tvrdohlavo trvajú na svojich východiskových požiadavkách," uviedol.
Spor o navýšenie miezd
Seiler poznamenal, že dráhy teraz chcú situáciu vyhodnotiť a poradiť sa o ďalších krokoch, pretože nová kolektívna zmluva podľa požiadaviek odborov by bola na úver, teda v konečnom dôsledku na úkor daňových poplatníkov. Deutsche Bahn sú akciovou spoločnosťou, ktorú plne vlastní nemecký štát.
Odbory požadujú zvýšenie mesačného príjmu zamestnancov minimálne o 650 eur, respektíve o 12 percent v prípade vyšších platových skupín. Chcú tiež, aby dĺžka kolektívnych zmlúv bola obmedzená na jeden rok. Nemecké dráhy to odmietajú a medzitým predložili už niekoľko ponúk.
Tá posledná sľubuje zvýšenie miezd o 12 percent u nižších mzdových skupín, o desať u stredných a o osem u vyšších. K tomu navrhujú protiinflačnú prémiu 2 850 eur, ktorú by zamestnanci vďaka vládnemu kompenzačnému balíčku nedanili. Platnosť kolektívnych zmlúv chcú nemecké dráhy na dva roky.
Ochromenie dopravy
V marci vlakovú, autobusovú aj leteckú dopravu zastavil dvadsaťštyrihodinový štrajk, ktorý zorganizovali spoločne odbory Verdi a železničné a dopravné odbory. Na konci apríla potom odbory zastavili železničnú dopravu na osem hodín v piatok dopoludnia, problémy s prevádzkou ale trvali po celý deň. V oboch prípadoch bolo narušené spojenie s Českom, diaľkové vlaky končili v poslednej stanici na českom území a regionálne spoje boli v bežnej prevádzke len v Českej republike.
Na polovicu mája nemecké odbory vyhlásili 50-hodinový štrajk, ktorý by tiež zastavil železničnú dopravu nielen v celom Nemecku, ale aj medzi Nemeckom a Českom. Štrajk sa vtedy podarilo odvrátiť, keď sa pred pracovným súdom odbory a dráhy zaviazali k rýchlemu a konštruktívnemu vyjednávaniu. Jedným z kompromisov vtedy bola náprava minimálnej mzdy. Tá v Nemecku činí 12 eur na hodinu. V prípade dráh je tabuľkovo nižšia, nad minimálnu výšku sa dostáva len vďaka príplatkom.