V dôsledku opatrení proti pandémii sa zmenilo nákupné správanie spotrebiteľov a tržby e-shopov zaznamenali rekordný rast, aktuálne na odhadované 2 mld. €. Práve teraz je najvhodnejší čas na prechod do e-commerce: zlatá horúčka je v plnom prúde a potenciál rastu je obrovský. Ako uspieť medzi ostatnými hľadačmi zlata?
Odpoveď nájdeme pomocou makrodát a interných údajov zo systému CREATIVE shop. Podľa servera statista.com tvoril sektor “e-retail” celosvetovo 14.1 % všetkých uskutočnených maloobchodných transakcií. Prognózy e-shopového giganta Shopify predpovedajú rast objemu tržieb z e-commerce koncom roka 2020 na rekordných 4,2 trilióna dolárov (3,84 triliónov eur) a celkový podiel 16 % maloobchodných tržieb. V roku 2023 predpovedá pomer e-transakcií až na 22 %. Sféra e-commerce pokračuje v stabilnom raste napriek istej ekonomickej neistote spôsobenej pandémiou koronavírusu. Ide o zaujímavý fenomén, keďže celkové tržby z maloobchodu poklesli. I keď e-commerce tvorí iba relatívne malú časť retailového “koláča”, jeho dynamika je oveľa vyššia.
E-ecommerce a slovenský trh
Ako je na tom náš domáci trh? Podľa dát Shopify sme v regióne Central & Eastern Europe zaznamenali 19,4 % rast tržieb z e-commerce, čo je síce menej ako v Ázii (25 %), za to však viac ako Severnej Amerike (14,5 %) či Západnej Európe (10,2 %). Asociácia e-shopov odhaduje tohtoročné tržby z e-commerce na 2 miliardy eur na slovenskom trhu, resp. 6 miliárd na trhu v Česku. V roku 2019 majitelia e-shopov zaznamenali 20-percentný medziročný nárast tržieb oproti minulému roku v celkovej sume 1,356 mld. eur. Podľa ročnej správy cenového porovnávača Heureka vďačíme tomuto nárastu i vyššiemu počtu e-shopov, ktorý vzrástol z 11 585 na celkových 12 600 online predajní.
Interné dáta o e-shopoch z CREATIVE shopu
Na e-shop systéme od CREATIVE sites momentálne beží 634 aktívnych e-shopov. Naše interné dáta potvrdzujú rastúci záujem zákazníkov o nakupovanie cez e-shopy. V roku 2019 sme za mesiace september a október zaznamenali priemernú dennú návštevnosť 350 000 návštev za systém ako celok. V roku 2020 išlo už o 450 000 návštev v rovnakom období, ide o relatívny nárast 22 % v porovnaní s rokom 2019. Zaznamenali sme tiež zvýšenie počtu objednávok: 213 834 oproti 205 512 predminulému v sledovanom období, čo predstavuje nárast 4 %. Dopady pandémie koronavírusu sme však pocítili už počas prvej polovice roka 2020: za 1. polrok sme zaznamenali 827 169 objednávok na našom systéme, čo je o 31 % viac ako v 2. polroku 2019, v ktorom bolo uskutočnených 626 900 objednávok. Z toho vyplýva, že aktivita na našich e-shopoch v prvých dvoch kvartáloch roka 2020 predčila i vianočnú sezónu 2019, vrátane Black Friday.
Cyber Monday a Black Friday vytvorili nový miľník
Apropó, Black Friday. Podľa Adobe Analytics celkové tržby z predaja cez internet v USA prekročili 9 miliárd dolárov (7,52 mld. €), čo predstavuje 21,6 % nárast oproti roku 2019, počas ktorého spotrebitelia minuli 7,4 mld USD (6,18 mld. €), priemerná minutá čiastka na osobu bola 27,50 USD (22,98,€). Fenoménom tohto ročníka bolo nakupovanie z domu, vďaka ktorému sa zákazníci vyhli preplneným nákupným centrám a potenciálnemu zdravotnému riziku. Najčastejšou metódou vyzdvihnutia tovaru bol tzv. curbside pickup, čiže vyzdvihnutie tovaru “na úbočí cesty”, či už pomocou služby drive-in alebo vyzdvihnutím tovaru na odbernom mieste.
Je zaujímavé sledovať i najúspešnejšie kategórie zakúpených produktov. Na čele sa umiestnili smartfóny, ktoré tvorili 40 % všetkých tržieb. Úspech tiež zaznamenali hračky ako Lego či Hot Wheels, ako aj monitory a obrazovky. Novinkou sú však vyššie tržby z predaja predmetov každodennej spotreby ako potraviny a alkohol. Produkty osobnej hygieny zaznamenali obrovský nárast v miere 556 %, potreby pre domáce zvieratá zarobili o 254 % viac ako počas Black Friday 2019. Mnohé spoločnosti na odvrátenie “shipageddonu” posilnili svoje logistické kapacity, Amazon sa vydal dokonca na “náborovú horúčku”, počas ktorej prijal takmer pol milióna nových zamestnancov za posledný polrok v dôsledku expanzie počas pandémie.
Potvrdením trendu z Black Friday bol i nákupný ošiaľ počas Cyber Monday 2020 (pondelok po Black Friday). Tento deň vošiel do histórie ako doposiaľ najúspešnejší deň z pohľadu celkových tržieb obchodníkov v histórii USA, dosahujúc celkové tržby na úrovni 10,8 miliardy dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 15,1 %.
Spotrebitelia po celom svete menia svoje správanie
Vo všeobecnosti môžeme skonštatovať, že po celom svete spotrebitelia menia nákupné návyky: mnohých lockdown donútil nakupovať online - niektorých dokonca prvýkrát - a tento fakt sa odráža i na štruktúre nakupovaných produktov. Skúsenosť s Black Friday potvrdila, že prakticky neexistuje typ produktu bežnej spotreby, ktorý by sa nedal zakúpiť online. Forbes predpovedá niekoľko spotrebiteľských trendov, ktoré by mali pretrvať i po pandémii:
● Rastúci segment seniorov. Mnohí sa naučili nakupovať online sú ochotní míňať i zo životných úspor. Podľa Forbesu je v USA 71 % bohatstva obyvateľov viazaných práve v segmente 50+, pričom sa na túto cieľovú skupinu vydáva iba 10 % nákladov na marketing.
● Dochádzanie. Podľa organizácie Conference Board sa do konca roka 2020 chystá iba 28 % pracovníkov vrátiť na svoju stoličku v kancelárii. Vzhľadom na to, že mnoho zamestnancov pracuje na home office, ovplyvňuje to aj dopyt po určitých produktoch v konkrétnom čase. Ak ste sa spoliehali na návštevu vášho kamenného obchodu ľuďmi vracajúcimi sa z práce, táto taktika už nemusí byť efektívna. O to viac, že takmer všetko je aktuálne možné kúpiť na internete.
● Zmena preferencií značky. Spotrebitelia začali prehodnocovať i vzťah k obľúbeným značkám. Mnohí miesto lojality ku konkrétnemu brandu zvolili lacnejšie alternatívy. Častokrát išlo o celkom nový brand - na základe výskumu počas prvých šiestich mesiacov pandémie 36 % spotrebiteľov vyskúšalo produkt od inej než dovtedy preferovanej značky.
Suma sumárum: pandémia koronavírusu urýchlila rast odvetvia e-commerce v mnohých ohľadoch: vytvoril nové segmenty a tiež zmenil nákupné správanie spotrebiteľov. Spoločnosti, ktoré včas zareagovali na rastúci trend e-commerce, boli priamymi účastníkmi tejto expanzie. Preto je najvyšší čas naskočiť na túto vlnu. Konkurencia je však čoraz silnejšia a vyniknúť v mori e-shopov je stále náročnejšie. Je preto nevyhnutné uchopiť aktuálne trendy a získať náskok pred súpermi na poli elektronického obchodu čo najskôr s využitím profesionálneho e-shopového riešenia s možnosťou automatizácie procesov, vývoja funkcií na mieru a expanzie na zahraničné trhy. CREATIVE sites využívajú svoje dlhoročné skúsenosti s vývojom e-shopového riešenia i pri organizácii a odbornej garancii e-shopovej konferencie CREATIVE summit, na ktorej sa každoročne vystupujú elitní spíkri z domácej e-commerce komunity.