Európske automobilky budú znášať dôsledky štrajku robotníkov v prístavoch na východnom pobreží USA a v Mexickom zálive. Dlhší štrajk by mohol byť „zničujúci“ aj pre celý automobilový sektor, varovali predstavitelia priemyslu a analytici podľa spravodajskej agentúry Reuters.
Prístavní robotníci zahájili najväčší štrajk za takmer 50 rokov, čím zastavili tok približne polovice námornej prepravy v USA. Odborový zväz International Longshoremen's Association, ktorý zastupuje 45-tisíc prístavných pracovníkov, vyjednáva so zamestnávateľskou skupinou United States Maritime Alliance (USMX) o novej šesťročnej zmluve.
Skupina zastupujúca hlavné automobilky vyzvala Biely dom, aby pomohol sprostredkovať dohodu. Generálny riaditeľ Alliance for Automotive Innovation John Bozzella varoval, že dlhodobý štrajk by poškodil dodávateľský reťazec automobilov a mal by ekonomické a bezpečnostné dôsledky po celej krajine. Uviedol, že prístavmi, ktoré sú súčasťou štrajku, minulý rok prešlo 34 percent celkového obchodu s motorovými vozidlami a dielmi v USA v hodnote 135,7 miliardy dolárov.
Volkswagen zrejme zatvorí závody ešte tento rok, zvažuje prepustiť 15-tisíc zamestnancov
Generálny riaditeľ spoločnosti HCS International Steve Hughes, ktorá radí automobilovému sektoru v otázkach prepravy, poznamenal, že automobilky by mohli prežiť určitý čas bez dodávok vozidiel, ale nedostatok dielov by ich vážne zasiahol. „Ak sa pozriete na auto značky GM, nájdete v ňom rôzne európske a ázijské súčiastky,“ povedal.
Nedostatok dielov by mohol niektoré automobilky prinútiť znížiť výrobu vozidiel. Podľa Dana Levyho z Barclays 70 percent dovozu automobilových dielov do USA prichádza cez prístavy, ktoré sú zasiahnuté štrajkom. Automobilky si mohli vytvoriť zásoby, keďže riziko štrajku bolo zjavné už dlhší čas. Ak by ale museli dovážať diely letecky, mohlo by im to výrazne zvýšiť náklady.
Najviac postihnutí by podľa neho mali byť európski výrobcovia automobilov. „Európania (automobilky) sa pri dovoze výrazne opierajú o Baltimore a pri vývoze o juhovýchodné prístavy (t. j. Charleston), keďže väčšina ich produkcie v USA je v tomto regióne,“ povedal.