Ako bývalý minister zdravotníctva máte prehľad o rezorte. Povedzte mi, ako by ste vy ohodnotili fungovanie súčasného ministerstva?

Minister Krajčí zlyhal na plnej čiare. Aj keď to hovorím nerád, dal by som mu päťku bez možnosti opakovania. Poviem niekoľko dôvodov.

Zaujímalo by nás predovšetkým to, ako minister a jeho rezort zvládajú pandémiu nového koronavírusu.

Každý z odborníkov kdekoľvek na svete vám povie, že sme zlyhali v príprave na druhú vlnu. Najdôležitejšou vecou, ktorá sa zanedbala, bolo vyhľadávanie. Posilnenie kapacít vyhľadávania je pritom veľmi jednoduchá a veľmi lacná vec.

Prvú vlnu sme zvládli, pretože sme mali malé čísla. Kapacity, ktoré na úradoch máme, to jednoducho stihli dohľadávať. Leto malo byť na to, aby tí ľudia, ktorí teraz vyhľadávajú, zaučili študentov medicíny, dobrovoľníkov alebo dohodárov. Aby sa vedeli pýtať nakazených ľudí, s kým boli v kontakte, čím by sme dosiahli vyhľadávanie ľudí v reálom čase.

Jednoduchý príklad. Zistí sa, že ste nakazený. Do pol hodiny vám niekto volá a pýta sa, s kým ste sa stretli. Je veľký predpoklad, že keď vás zastihne skoro a obvolá vaše kontakty, výrazne sa zníži šírenie vírusu.

Takže v tomto smere nemáme dostatočné kapacity?

My tých ľudí máme, sú experti, ale máme ich málo. V Bratislave na to máme päť ľudí. Keď začalo rásť obvolávanie kontaktov, to netrvalo hodiny, ale dni. Tomuto sa dalo úplne predísť.

Preto hovorím, že nikto mi nevyvráti, že keby sme to vedeli vyhľadávať v reálnom čase, tak miesto 800 prípadov by mohlo byť možno len sto. To je absolútne zlyhanie ministra Krajčího.

Anketa
Ako sú podľa vášho názoru pripravené štátne orgány na druhú vlnu pandémie?
  • 2%
  • 6%
  • 6%
  • 84%
  • 2%

Ostatné krajiny na to boli pripravenejšie?

V súčasnosti u nás inzerujú Nemci, keď ponúkajú prácu vyhľadávačom kontaktov. Od našich ľudí vyžadujú iba nemčinu. Dokážu ich online zaškoliť a dobre zaplatiť. Že sa to nedeje u nás, je zlyhanie.

Z môjho pohľadu, keď sa raz spätne k tomu niekto vráti, že mu niekto blízky zomrel alebo bol v nemocnici alebo stratil prácu, myslím si, že to môže dospieť aj k spätným žalobám na štát. Pretože je evidencia toho, že štát nepostupoval tak, ako mu to všetky svetové, európske aj slovenské autority odporúčali.

Myslíte si, že testujeme dostatočne?

Mali by sme testovať minimálne na úrovni polovice Čiech. Česi vedia urobiť 20-tisíc testov denne, a v poslednej dobe ich aj robia. Čiže my by sme mali testovať minimálne na úrovni 10-tisíc. Chápal som výhovorky na začiatku, že vláda Petra Pellegriniho nezabezpečila... Ale teraz neviem, prečo sa netestuje dosť, pretože my sme aj zákonom umožnili študentom medicíny zapojiť sa do testovania.

Ako vnímate informácie, ktoré z Úradu verejného zdravotníctva prúdia?

U nás chýbajú informácie, ktoré by ľuďom ukázali skutočný stav vecí. Lebo my ich iba vystrašíme nejakým všeobecným číslom. Každé ráno pozeráme, koľko nakazených nás dnes bude. Ale to číslo by malo byť rozmenené na drobné.

Ako?

Malo by hovoriť, koľko sme zachytili nových prípadov, a potom analyzovať ich štruktúru. Vždy by sme mali povedať, že napríklad z nových 800 prípadov je 100 prípadov opakovane testovaných ľudí. Povedzme 200 prípadov sú domovy dôchodcov, komunitné centrá alebo internáty. Túto skupinu ale vieme izolovať, čo mimoriadne dôležité. Ďalšie prípady sú náhodne rozhodené, čo je varovný prst. Lebo tu môže vznikať tzv. komunitné šírenie, ktoré sa šíri chaoticky a spontánne.

Takže to tretie číslo je asi najdôležitejšie?

Áno, práve toto tu chýba. 300 prípadov môže byť na Slovensku veľký problém, ak sú nakazení roztrúsení, alebo to nemusí byť až taký veľký epidemiologický problém, ak ich máme v troch zariadeniach sociálnych služieb a máme ich izolovaných.

Čo by to zmenilo na prijímaných opatreniach?

My prijímame opatrenia na základe celkových čísel a nie na základe toho, čo nám tie čísla majú povedať. Čiže nerobíme rozhodnutia na základe faktov.

Napríklad riaditeľ Slovenského národného divadla veľmi dobre podotkol, že prečo sa u nás nemôžu konať predstavenia, keď neexistuje evidencia žiadneho prípadu, ktorý by sa šíril po kultúrnom predstavení. Chodia tam ľudia, ktorí sedia v bezpečnej vzdialenosti, ktorí majú rúška a sú zodpovední.

Ale kultúrne akcie asi nie sú jediné...

Týka sa to tiež športových podujatí. Máme napríklad futbalový či hokejový štadión pre desaťtisíc ľudí. Nie je evidencia, že by sa odtiaľ šírila korona, pokiaľ sa dodržia bezpečnostné predpisy. Na 20-tisícovom štadióne alebo 10-tisícom hokejovom štadióne vieme dodržať všetko potrebné. Neexistujú žiadne dáta, že toto sú ohniská šírenia.

U nás sa povie päťdesiat, a je jedno či sme v telocvični alebo na futbalovom štadióne. Problém je, že naše rozhodovanie sa nedeje na základe dát.

Ale zdá sa, že rozhodovanie nie je plne v moci epidemiológov...

Je tu chaos v rozhodovaní. Keď rozhodli epidemiológovia, že by svadby mali byť do 30 ľudí, premiér nemá mandát na to, aby to zmenil a povedal nevestám „nebojte sa, dobre bude“. A zmenil počet na stopäťdesiat ľudí. Teraz vidíte, že svadby sa stali novými ohniskami.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO)
Neprehliadnite

Diletantstvo a arogancia ministra Krajčího ohrozujú zdravotnú starostlivosť pre 40 % populácie

Ako by sa podľa vás mala riešiť súčasná situácia?

Minister zdravotníctva by mal byť vymenený najmä kvôli tomu, že teraz by tam naozaj mohol byť epidemiológ. Aspoň na prechodné obdobie, kým sa situácia nezvládne. A Matovičovi treba zobrať právomoc zasahovať. Nech rozhodne kolektívne vláda. To nemôže robiť iba jeden človek. Vzniká tým úplný chaos.

Čo si myslíte o núdzovom stave? Má to potenciál ohroziť právny štát alebo zhoršiť legislatívnu situáciu?

Vyjadrím sa otvorene: nespĺňame kritériá na vyhlásenie všeobecného núdzového stavu a verím, že nejaký právnik alebo nejaká skupina ľudí to napadne na ústavnom súde. Premiér Matovič povedal, že ho vyhlasujeme preventívne, aby sme vedeli zareagovať.

Takže nevidíte teraz nutnosť mať zavedený núdzový stav?

Štát pri pandémii koronavírusu potrebuje mať iba dve zložky pripravené zasiahnuť kedykoľvek: zdravotníctvo a sociálne veci. Na nič iné, ani približne, nepotrebujeme núdzový stav.

Núdzový stav je v praxi ale veľmi komfortný pre vládu, lebo jednak sú ľudia vystrašení a jednak akékoľvek formy protestov sú odstránené. A tiež vláda môže veci nariadiť. Keď sa prikáže v núdzovom stave práca nadčas, musí sa vykonať. Čiže je to veľmi komfortné, že viete udržať systém.