Ministerstvo hospodárstva SR rešpektuje rozhodnutie prezidentky SR Zuzany Čaputovej vetovať nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Ako uviedla hovorkyňa rezortu Mária Pavlusík, výhrady hlavy štátu smerujú výlučne k právnej úprave ochrany osobnosti, ktorá sa do legislatívy dostala v druhom čítaní na základe pozmeňujúceho návrhu. „Za dôležité pokladáme, že výhrady nesmerovali k vlastnej úprave ochrany spotrebiteľa, a preto veríme, že zákon o ochrane spotrebiteľa bude opätovne prerokovaný a schválený ešte v tomto volebnom období,“ dodala.
Prezidentka SR vetovala nový zákon o ochrane spotrebiteľa pre body, ktoré sa týkajú ochrany dobrého mena, občianskej cti a existencie dobrých rodinných vzťahov. „Zákon zavádza definíciu primeraného zadosťučinenia, ak sa preukáže, že neoprávnený zásah bol spôsobený zverejnením alebo šírením nepravdivej informácie o fyzickej osobe, a to aj vtedy, ak sa ten, kto sa neoprávneného zásahu dopustil, spoliehal na hodnovernosť zdroja informácie a jej pravdivosť si neoveril," upozornila. Takáto úprava by podľa hlavy štátu mala negatívny dopad na prácu novinárov a komentátorov, ktorí preberajú a komentujú vyjadrenia, výroky a názory tretích osôb, vrátane politikov.
„Dotkla by sa všetkých, ktorí zverejňujú informácie napríklad aj v statusoch, videách alebo komentároch na sociálnych sieťach a postihla by bez rozdielu dezinformácie aj spravodajské informácie," tvrdí prezidentka SR. Je presvedčená, že nedostatky v zákone môžu spôsobiť závažné výkladové a praktické problémy pri jeho uplatňovaní. Takýto zásah do ustáleného stavu ochrany osobnosti počas volebnej kampane tesne pred parlamentnými voľbami považuje za nepremyslený, nezodpovedný a pre slobodnú spoločnosť a kontrolu výkonu verejnej moci občianskou spoločnosťou aj za nebezpečný.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa má zjednotiť a zmodernizovať súčasnú spotrebiteľskú legislatívu a zosúladiť ju s právnymi predpismi Európskej únie. Platiť má od 1. augusta tohto roka. Cieľom legislatívy je nájsť rovnováhu medzi právami a povinnosťami spotrebiteľov a obchodníkov. Zákon v mnohých oblastiach posilňuje postavenie spotrebiteľov a zároveň vypúšťa povinnosti obchodníkov predstavujúce nadbytočnú regulačnú záťaž.
Najvýznamnejšie pozitívne zmeny v prospech spotrebiteľov predstavujú napríklad predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, a to zo 14 na 30 dní pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti. Zvyšuje tiež ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi, napríklad Black Friday, v záujme nalákať ich na zľavu, ktorá však reálne zľavou nie je.