Ministerstvo dopravy chce podporovať pravidelnú obchodnú leteckú dopravu medzi letiskami na Slovensku a v zahraničí aj v rámci vnútroštátnej prepravy. Zámerom je uľahčiť pre leteckých dopravcov napríklad vykonávanie pravidelných a priamych letov na linke Göteborg - Košice. V tomto prípade ide o záväzok Slovenska k švédskej automobilke Volvo, ktorá má v Göteborgu centrálu a vybuduje závod pri Košiciach. Uvažuje sa aj o podpore obnovenia domáceho leteckého spojenia medzi Bratislavou a Košicami.
Nový právny nástroj
Umožniť to má novela zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve, o ktorej Národná rada rokovala zrýchlene, ale hlasovanie odložila na január. Po schválení by mala byť účinná najskôr 1. februára 2024. Vytvorením nového právneho nástroja bude môcť štát podporiť nové letecké spojenia, v budúcom roku by mal na tento účel vynaložiť 1,2 milióna eur. Ministerstvo dopravy môže v súčasnosti poskytovať príspevok letiskám na bezpečnostnú ochranu, výkon záchranných a hasičských služieb, ako aj na prevádzku letiskovej infraštruktúry a investície do nej, či na vybavenie letov oslobodených od odplát.
Minister dopravy Jozef Ráž informoval, že zástupcovia spoločnosti Volvo sa na každom pracovnom stretnutí so zástupcami rezortu dopravy pýtajú, v akom štádiu je riešenie leteckého spojenia. „Z ich pohľadu je to jedna z dôležitých podmienok realizácie veľkej investície na východnom Slovensku," uviedol minister. Jedným zo spôsobov, ako podľa neho môže štát prispieť k uľahčeniu zavedenia pravidelného leteckého spojenia, je napríklad poskytnutie príspevku ako motivácie pre leteckých dopravcov začať prevádzkovať takéto letecké spojenie.
„Príspevok by sa poskytoval leteckým dopravcom a nie prevádzkovateľom letísk. Je to z dôvodu, že oblasť leteckej dopravy je plne liberalizovaná a poskytnutie verejných prostriedkov musí byť v súlade s pravidlami Európskej únie v oblasti štátnej pomoci," upozornil Jozef Ráž. Ako podotkol, podľa usmernenia o štátnej pomoci pre letiská a letecké spoločnosti platí, že pomoc na začatie činnosti pre leteckého dopravcu môže pokryť až 50 percent letiskových poplatkov týkajúcich sa trasy maximálne počas troch rokov. „Oprávnené náklady sú letiskové poplatky, ktoré vznikli v súvislosti s trasou," dodal minister dopravy.
Zavedenie vnútroštátnych liniek
Štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková očakáva, že novelu zákona o poplatkoch v letectve umožní finančne podporiť zavedenie nových vnútroštátnych liniek. „Napríklad obnoviť letecké spojenie medzi Košicami a Bratislavou. V súvislosti s príchodom Volva do Košíc je v príprave linka medzi Košicami a Göteborgom," potvrdila na sociálnej sieti Žiláková. Podľa nej je možná aj podpora zo zdrojov EÚ. „Rokujeme s Európskou komisiou o schéme štátnej pomoci," dodala štátna tajomníčka.
Predchádzajúca štátna tajomníčka na ministerstve dopravy Katarína Bruncková k tomu uviedla, že nie je celkom isté, aký bude v každom jednotlivom prípade postoj Európskej komisie.
„Komunikáciu s ňou sme začali ešte za môjho pôsobenia a Európska komisia veľmi citlivo a už pomerne dlho zvažuje, čo je v rámci pravidiel štátnej pomoci ešte možné povoliť ako linku so záväzkom vo verejnom zaujme a čo nie,“ upozornila Katarína Bruncková. Podľa nej je naozaj otázne či aj s podporou štátu tú ktorú konkrétnu linku bude vôbec nejaký prepravca ochotný lietať, ak o ne trh vôbec nejaví záujem. „Výsledok je neistý, ale som presvedčená, že právny základ do nášho právneho poriadku určite treba zaviesť aj pre iné prípady, nielen kvôli Volvu, a preto novela má určite opodstatnenie," poznamenala bývalá štátna tajomníčka.