Stroje siahajúce človeku asi po pás vedia vítať hostí, doviesť ich k ich stolu, doručiť im jedlo a nápoje. Takisto im nerobí problém odviezť špinavé riady do kuchyne. Robotickí čašníci sa v posledných rokoch predávajú čoraz viac a mnohí v nich vidia odpoveď na problémy s nedostatkom pracovníkov v pohostinstve, píše agentúra AP.
„Nemám pochýb o tom, že toto je smer, ktorým svet ide,“ povedal Dennis Reynolds, dekan hotelierskej fakulty na vysokej škole University of Houston. V školskej reštaurácii robota používajú od decembra. Uľahčilo to prácu ľuďom a zvýšilo efektivitu.
Marketingový nástroj
Iní ale majú za to, že robotickí čašníci sú skôr marketingovým trikom, ktorý je ďaleko od toho, aby nahradil ľudí. Nedokážu prijímať objednávky a mnohé reštaurácie majú schody, vonkajšie terasy alebo iné prekážky.
„Reštaurácie sú celkom chaotické miesta, takže je dosť ťažké zapojiť robotov tak, aby to bolo naozaj produktívne,“ myslí si Craig Le Clair, ktorý sa automatizáciou práce zaoberá v poradenskej spoločnosti Forrester.
Snaha o automatizáciu
Napriek tomu robotov pribúda. Spoločnosť Bear Robotics sídliaca v kalifornskej Silicon Valley predstavila svojho robota Servi v roku 2021. Čínska firma Pudu Robotics už do celého sveta dodala 56-tisíc robotov.
„Všetky reštaurácie sa usilujú o čo najvyššiu mieru automatizácie,“ povedal Phil Zheng zo spoločnosti Richtech Robotics, ktorá sa zameriava na servery pre robotov. „Počas nasledujúcich rokov ich ľudia budú stretávať všade,“ dodal.
Názory sa líšia
Model BellaBot od Pudu Robotics si kúpil aj Li Zhai, keď mal v lete 2021 problém nájsť pracovníkov pre svoju reštauráciu Noodle Topia na predmestí Detroitu. Robot mal taký úspech, že zaobstaral ďalšie dva. Teraz jeden stroj odvádza návštevníkov k stolom, zatiaľ čo ďalší doručuje misky s horúcimi rezancami. Zamestnanci skladajú špinavé riady na tretieho robota, ktorý ich odváža späť do kuchyne. Zhaiovi pritom stačia traja ľudia pri rovnakom vyťažení podniku, ktoré predtým vyžadovalo päť až šesť zamestnancov.
Podľa Zhaia majú čašníci vďaka robotom viac času na konverzáciu so zákazníkmi, čo im zvyšuje prepitné. Zákazníci zase často na sociálne siete pridávajú videá robotov, čo priťahuje záujem ďalších ľudí.
Interakcie ľudských čašníkov s tými robotickými sa môžu líšiť. Betsy Reynosaová, ktorá pracuje s modelom BellaBot v reštaurácii vo floridskom West Melbourne, povedala, že robot dokáže byť otravný. „Nemôžete mu povedať, aby uhol, alebo niečo také,“ uviedla. Okrem toho zažila zákazníkov, ktorí kontakt s robotom odmietali. Celkovo ho ale hodnotila ako prínos, pretože vďaka nemu nemusí toľko chodiť do kuchyne a späť, môže sa tak viac venovať zákazníkom.
Nedostatok zamestnancov
Problémy s nedostatkom zamestnancov urýchlili po celom svete prijímanie robotov, myslí si Le Clair. V Spojených štátoch gastropriemysel na konci minulého roka zamestnával 15 miliónov ľudí, čo bolo stále o 400-tisíc menej ako pred začiatkom pandémie, uvádza podnikateľská komora National Restaurant Association. V nedávnom prieskume 62 percent reštaurácií uviedlo, že nemajú dostatok zamestnancov na to, aby sa vyrovnali s úrovňou dopytu.
Obavy o hygienu spojené s pandémiou a rozmach nových technológií, ako sú menu vo forme QR kódov, rovnako pripravili pôdu pre robotov, povedal Karthik Namasivayam, ktorý vedie odbor podnikania v gastronómii na Michiganskej štátnej univerzite. „Akonáhle podnik začne rozumieť istej technológii a pracovať s ňou, ďalšie technológie prestanú budiť takéto obavy. Ľudia ich postupom času príjmu oveľa ochotnejšie,“ dodal.