Prudký rast úrokových sadzieb zo strany kanadskej centrálnej banky sa odrazil na výdavkoch spotrebiteľov, čo viedlo k výraznému poklesu zisku kanadského maloobchodného gigantu Canadian Tire.
Vyššie náklady Kanaďanov na potraviny a energie, aj keď miera inflácie sa v poslednom období zmiernila, spôsobili, že kanadskí spotrebitelia obmedzili nákupy drahších neesenciálnych výrobkov, ako sú športové potreby, záhradná technika a produkty na renováciu domu. To sa odrazilo na výsledkoch viac než 101-ročnej spoločnosti Canadian Tire.
Firma oznámila, že v druhom kvartáli tohto roka dosiahol jej čistý zisk v prepočte 99,4 milióna dolárov, čo medziročne predstavuje pokles o 32 percent. Tržby dosiahli 4,26 miliardy dolárov a oproti druhému štvrťroku 2022 klesli o 3,4 percenta.
Klesol aj zisk upravený o mimoriadne položky, výsledky sú však v súlade s odhadmi ekonómov. Firma dosiahla na akciu upravený zisk 3,08 dolára, pred rokom to bolo 3,11 dolára/akcia.
„Pri desiatich zvýšeniach úrokových sadzieb za menej než 18 mesiacov a tlaku inflácie na obyvateľstvo sa musia spotrebitelia viac rozhodovať, na čo minú peniaze. Potravinová inflácia je stále dosť vysoká, dosahuje zhruba deväť percent,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Greg Hicks. Predaj esenciálnych produktov v rámci siete Canadian Tire vzrástol o viac než šesť percent, zatiaľ čo predaj neesenciálnych výrobkov klesol o vyše tri percentá.
Kanadská centrálna banka zvýšila kľúčovú úrokovú sadzbu naposledy minulý mesiac, a to o 25 bázických bodov. Posunula ju tak na päť percent, čo je najvyššia hodnota od jari 2001.