Renovácia historického motorového vozňa M 290.002, známeho aj ako Slovenská strela, finišuje. Práce by podľa Martina Švercla z Českomoravskej železničnej opravovne mali trvať do konca apríla. „Práce potrvajú do konca apríla, kedy by sme chceli absolvovať našu poslednú overovaciu skúšobnú jazdu pred vlastným vykonaním technicko-bezpečnostnej skúšky. Tá by sa mala uskutočniť začiatkom mája,“ uviedol pre portál denik.cz.

Neprehliadnite

Jubilujúca Slovenská strela je dnes českou pamiatkou

Na renovácii pracovali desiatky ľudí. Najnáročnejšou časťou bola oprava a sprevádzkovanie systému prenosu výkonu podľa patentu Sousedík či reštaurácia interiéru. Podľa hovorcu spoločnosti Tatra Trucks Andreja Čírteka sa musela nanovo vyrobiť poťahová látka, aby presne zodpovedala zachovaným vzorkám. Projekt sa tak dostal na sumu 118 miliónov českých korún (vyše 4,5 milióna eur).

Motorový vozeň M 290.002 je českou národnou kultúrnou pamiatkou. Od leta 1936 jazdil na trati Praha – Bratislava, aj preto dostal pomenovanie Slovenská strela. Cesta, so zástavkou v Brne, trvala niečo vyše 4 hodín. Naposledy bola Slovenská strela na železničnej trati v roku 1960, potom bola dlhé roky súčasťou Technického múzea Tatra v Kopřivnici. Na vozni je unikátny najmä elektromechanický prenos výkonu od Josefa Sousedíka, podľa ktorého sa vozidlo rozbiehalo na elektrický pohon. S rastúcou rýchlosťou sa motor odpojil a vozidlo bolo poháňané iba na mechanický prenos. Dosahoval rýchlosť až 130 kilometrov za hodinu, pri skúškach zvládol rýchlosť až 148 kilometrov za hodinu. Slovenská strela bola iba jediným vozňom so 72 kreslami v oddelených nefajčiarskych a fajčiarskych oddeleniach, s malou kuchynkou a WC s umyvárňou.