Francúzska automobilka Renault vykázala za minulý rok rekordnú stratu vyše 8 miliárd eur, pod čo sa podpísal najmä 1. polrok. Spoločnosť zároveň upozornila, že aj tento rok môže byť náročný, keďže už jeho začiatok sprevádzajú problémy s dodávkami čipov.

Renault informoval, že za rok 2020 dosiahol čistú stratu 8,01 miliardy eur. Rozsah straty tak prekonal očakávania analytikov, ktorí ju odhadovali na úrovni 7,4 miliardy eur.

Firma bola stratová už v predchádzajúcom roku, pričom strata vtedy dosiahla 141 miliónov eur. Vlani situáciu prudko zhoršila pandémia nového koronavírusu, v dôsledku ktorej musela automobilka dočasne zatvoriť závody a predajne. Vývoj za celý rok výrazne ovplyvnil 1. polrok, za ktorý zaznamenala spoločnosť stratu vyše 7 miliárd eur.

Fiat Chrysler-Peugeot Merger
Neprehliadnite

PSA a FCA dokončili fúziu a formálne sa spojili do spoločnosti Stellantis

Prevádzková strata dosiahla vlani 2 miliardy eur. V roku 2019 zaznamenal Renault prevádzkový zisk na úrovni 2,11 miliardy eur.

Tržby klesli o 21,7 percenta na 43,47 miliardy eur. V prípade nezapočítania kurzových vplyvov zaznamenali tržby pokles o 18,2 percenta. V 2. polroku, keď sa situácia firmy čiastočne zlepšila, dosiahol pokles tržieb 8,9 percenta.

Za celý rok 2020 predala spoločnosť 2,95 milióna vozidiel. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to znamená pokles o 21,3 percenta. Opäť boli výsledky za 2. polrok priaznivejšie než v prvých šiestich mesiacoch roka, keď pokles predaja dosiahol iba 6,8 percenta.

Autá
Neprehliadnite

Predaj nových áut v Európskej únii v decembri aj za celý rok 2020 klesol

Šéf Renaultu Luca de Meo, ktorý vedenie firmy prevzal v júli minulého roka, po výsledkoch upozornil, že aj tento rok môže byť komplikovaný, keďže produkciu automobiliek v súčasnosti ovplyvňuje nedostatok čipov. „Zdá sa, že aj rok 2021 bude zložitý. Nevieme, akým smerom sa bude uberať kríza spojená s pandémiou a nevieme ani to, aký bude ďalší vývoj v súvislosti s nedostatkom čipov," povedal.

Renault očakáva, že problém súvisiaci s nedostatkom čipov môže kulminovať v 2. kvartáli. To by podľa firmy mohlo zredukovať jej tohtoročnú produkciu zhruba o 100-tisíc vozidiel.