Ceny dopravy sú stále veľmi vysoké, čo signalizuje, že inflácia sa ani zďaleka neochladzuje. Prudký nárast cien môže trvať až do roku 2023 a nič nenasvedčuje tomu, že by sa výpadky v dodávateľskom reťazci odstránili, informoval businessinsider.com.
Prepravné náklady zostávajú vysoké a zvyčajne trvá 12 až 18 mesiacov, kým sa dostanú do normálu, povedal ekonóm z Kansas City Fed Nicholas Sly, pre The New York Times. To znamená, že drahá doprava by mohla udržať infláciu na znepokojivo vysokej úrovni až do roku 2023, aj keď ceny kontajnerov začnú klesať. „Tovar, ktorý je dnes ovplyvnený nákladmi na dopravu, je skutočne tovar, ktorý budú spotrebitelia a domácnosti kupovať o mnoho mesiacov odteraz, a preto sa tieto náklady zvyčajne prejavia neskôr,“ povedal N. Sly.
Chytil sa do pasce
Nerovnováha v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch sa zhoršila, keď sa firmy sústredili na hromadenie zásob. Zložité globálne dodávateľské reťazce neboli schopné naštartovať sa tak rýchlo ako dopyt. Logistický priemysel sa rýchlo chytili do pasce. Prišli problémy – od meškania dodania tovaru až po problémy s materiálmi.
Výpadky v dodávateľských reťazcoch „boli väčšie a trvajú dlhšie, ako sa očakávalo“, povedal predseda Federálneho rezervného systému Jerome Powell a dodal, že tieto tlaky zohrali hlavnú úlohu pri udržiavaní inflácie na maximách štyri desaťročia. Najnovšie signály naznačujú, že lodná kríza by mohla zvýšiť infláciu ešte viac.
Prišli nové riziká
Posledné týždne priniesli aj nové riziká. Ruská invázia na Ukrajinu vytlačila ceny energetických komodít ako ropa a zemný plyn ešte vyššie. To môže rýchlo viesť k drahšej preprave, pretože kamionisti a dopravcovia sú nútení platiť viac za palivo. Prudký nárast infekcií v Číne by tiež mohol zhoršiť obnovu dodávateľského reťazca. Čínska vláda v posledných týždňoch obnovila niektoré blokovacie opatrenia, aby zastavila šírenie koronavírusu.
Ak by sa situácia zhoršila, je možné, že krajina bude musieť opäť zavrieť svoje továrne a dostať globálny dodávateľský reťazec do novej fázy chaosu.