Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) trpí v Európe nadváhou alebo obezitou jedno z troch detí vo veku 11 rokov. Výskum WHO preukázal, že táto „epidémia“ je priamo spojená s reklamou na nezdravé potraviny a nápoje, ktoré si deti potom zvyknú vyberať v obchode.

„Európska únia by mala zabezpečiť – a nielen usilovať – o minimálne cielenie reklamy produktov bohatých na tuk, soľ a cukor na deti,“ apeluje rumunská europoslankyňa Daciana Octavia Sârbu. „Zotrvanie v adresovaní reklamy týchto produktov mládeži, z ktorej má už teraz veľká časť sedavý spôsob života, vážne narúša úsilie v boji proti obezite, diabetu a kardiovaskulárnym ochoreniam.“

Reklamné spoty na nezdravé produkty v televízii a na videoportáloch by mali dostať stopku v časoch, keď je veľká pravdepodobnosť, že ich sledujú deti - napríklad pred odchodom do školy, počas vysielania detských programov aj rodinných relácií.

EÚ sa doteraz spoliehala na samoreguláciu, teda na ochotu potravinárskych spoločností zredukovať reklamu nezdravých produktov pre deti bez toho, aby im to prikazovali predpisy. Takýto prístup sa však ukázal ako neúčinný. „Je jasné, že samoregulácia nezabránila reklame nezdravých produktov cielenej na deti,“ poznamenala D. O. Sârbu. O konkrétnych detailoch EÚ v súčasnosti rokuje.

Potraviny nebudú musieť spĺňať prísnejšie kritériá

Znenie návrhu, ktoré odklepli členské štáty, je sklamaním pre Európsku spotrebiteľskú organizáciu (BEUC). Tá presadzovala aj zavedenie prísnejších nutričných profilov potravín pre deti podľa odporúčaní WHO, ktoré by pomohli vyselektovať zdravé produkty.

„Aktuálne kritériá určené priemyslom, ktoré definujú, aké potraviny môžu alebo nemôžu byť adresované deťom, sú príliš benevolentné,“ podotkla generálna riaditeľka BEUC Monique Goyens. Tým, že z prísnejších kritérií europoslanci upustili, „budú môcť reklamy velebiace cereálie nadopované cukrom a koláčiky naďalej oslovovať deti“.

Rozdiel medzi navrhovanými a aktuálnymi kritériami
Nezáväzné kritériá EÚNavrhované kritériá (WHO)
Raňajkové cereálie s reklamou pre detimax. 30 g cukru/100 g výrobkumax. 15 g cukru/100 g výrobku
Jogurty s reklamou pre detimax. 13,5 g cukru/100 g výrobkumax. 10 g cukru/100 g výrobku
Prameň: BEUC

Spotrebiteľská organizácia lobovala aj za to, aby z produktov zmizli rozprávkoví maskoti. Podobné opatrenie sa chystajú zaviesť Holanďania. Z obalov nezdravých potravín a nápojov pre deti do 13 rokov chcú odstrániť len licencované rozprávkové postavičky (Mickey Mousa, Mimoňov, Nema a spol.).

Reklamy na nezdravé potraviny pre deti dostanú od EÚ stopku

Rozprávkové postavičky na detských mliečnych produktoch Zdroj: Foodwatch

Opatrenie má veľkú medzeru – nebude platiť pre produkty s maskotmi, ktoré sú ušité pre konkrétne značky (zajačik Nesquik, Tony the Tiger z cereálií Frosties od Kellogg's...). Návrh Holanďanov musí ešte pred zavedením prejsť posudkom, či neporušuje pravidlá jednotného európskeho trhu.