Spoločnosť v Británii začínala s autobusmi, postupne ale svoje aktivity presunula aj na železnice. "V tejto chvíli nás v Česku zaujímajú len vlaky," povedal Tobias Richter z National Express. Firma sa chce zúčastniť len súťaží vypísaných krajmi a štátom, do komerčného rizika nepôjde.

Konateľom českej pobočky sa stal Jan Paroubek, ktorý pomáhal s preniknutím na koľaje aj spoločnostiam RegioJet a Leo Express. "Prvé kroky v liberalizácii železničnej dopravy tu už prebehli a v najbližšej dobe sa očakáva spustenie výberových konaní, ktoré bude vypisovať ministerstvo dopravy na zabezpečenie diaľkovej železničnej dopravy," povedal Paroubek českému denníku.

Mladá fronta Dnes ale upozorňuje na to, že vypísanie nových tendrov mešká. Ich plán bol schválený v septembri, ale ministerstvo odvtedy žiadny nevyhlásilo. Novovznikajúca vláda chce tiež posilniť úlohu Českých dráh a zriadiť nezávislého regulátora na železnici. Ak by sa s vypísaním tendrov čakalo na jeho vznik, bude to znamenať ďalší odklad.

Zo zahraničných dopravcov sa zatiaľ v Česku najviac presadzuje Arriva, ktorá patrí do skupiny nemeckých dráh Deutsche Bahn. V septembri začala napríklad jazdiť medzi Prahou a Kralupami nad Vltavou.

Prevádzka ôsmich párov vlakov má pre spoločnosť význam ako referenčné spojenie práve pre budúcu expanziu na dotované linky. Na trati začala Arriva využívať súpravy s naklápacou skriňou, teda s podobným systémom, ako majú Pendolina. Tieto vlaky by firma chcela ponúknuť do chystaných súťaží.