R. Jančura vstúpil do železničného podnikania v roku 2011, kedy začal na podnikateľské riziko prevádzkovať vlaky na trati z Prahy do Ostravy. Postupne ich rozšíril až do Košíc a na stredné Slovensko. Na Slovensku prevádzkuje tiež jednu linku dotovanú z verejných peňazí, medzi Bratislavou a Komárnom.
V minulých rokoch sa uchádzal napríklad o českú rýchlikovú linku Olomouc - Krnov - Ostrava, ministerstvo dopravy však súťaž nakoniec zrušilo. Podľa neho možno vďaka súťažiam zabezpečiť skokové navýšenie kvality prepravy a zníženie štátnych dotácií o 20 až 30 percent.
„To sú 2,5 až štyri miliardy korún ročne. V prípade obstarania nových vozidiel za pomoci fondov Európskej únie sa vďaka súťažiam dajú čakať úspory 50 až 60 percent,“ tvrdí R. Jančura.
Niekoľkoročný sklz
Rýchlikové linky sa mali postupne súťažiť od roku 2012, vtedajší harmonogram však má značný sklz. Len druhá súťaž bola na trať Plzeň - Most. Protimonopolný úrad tender pred mesiacom zrušil, avšak minister dopravy Dan Ťok minulý týždeň vyhlásil, že chce zadať prevádzku vlakov priamo spoločnosti GW Train Regio, ktorá ponúkla v konkurencii piatich uchádzačov vrátane RegioJetu najnižšiu cenu.
Súťaže na ďalšie rýchlikové linky majú postupne pokračovať. Súkromní dopravcovia jazdia tiež na niektorých tratiach, kde dopravu objednávajú kraje.
R. Jančura tiež vyzval českého premiéra Bohuslava Sobotku, aby presadil, že sa peniaze z EÚ na nákup nových vlakov využijú len na vopred vysúťažené trate. Tie by mal podľa R. Jančuru vlastniť štát a dopravcom by ich prenajímal.
Rovnako tak by štát prenajímal vlaky krajom, respektíve dopravcom, ktoré si kraje vysúťažia. Kraje by podľa neho mali schváliť harmonogram súťaženia tratí do júna 2016 na desať rokov dopredu. Rýchlikové linky by mal štát vysúťažiť do roku 2025.
Odborníci pri liberalizácii trhu upozorňujú na to, že je kľúčové, aby si dopravcovia navzájom uznávali jazdné doklady a nestratil sa efekt sieťového spojenia, kedy je možné ľubovoľne prestupovať a mať stále jeden lístok. Úradnícky minister dopravy Zdeněk Žák vyhlásil v roku 2013, že pred začatím súťaží je potrebné zriadiť inštitúciu nezávislého železničného regulátora.
Pôvodný titulok „RegioJet si verí aj v Česku: O trate nebude súťažiť, ak vláda nezmení podmienky“ sme nahradili novou verziou kvôli nepresnej formulácii.