Článok bol aktualizovaný o 17:00 o vyjadrenie ministerstva dopravy

RegioJet prevádzkuje vlaky medzi Bratislavou a Košicami od decembra 2014. „Opätovným príchodom vlakov ZSSK sa RegioJetu zhoršila ekonomika. Dopyt cestujúcich nie je pre vlaky zadarmo mimo piatkov a nedieľ vysoký.

Vyrovnanému hospodáreniu RegioJetu na trase Bratislava - Košice chýbalo po letnej úprave cien už len 10 percent a tie sme chceli dosiahnuť vďaka zavedeniu prípojných autobusov na východnom Slovensku,“ povedal majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Nátlak šéfa SNS Andreja Danka

„Keby Andrej Danko nepresadil IC vlaky ZSSK, verili by sme, že sa ako úsporne hospodáriaci dopravca dostaneme v roku 2017 ekonomicky na nulu, čo by bolo úplne dostačujúce pre naše fungovanie na Slovensku,“ dodal R. Jančura.

IC vlaky ZSSK boli obnovené 11. decembra minulého roka, pričom ich prevádzka bola predtým zastavená vlani v januári pre dlhodobú stratu. Obnovenie IC vlakov do konca vlaňajška si do svojho programového vyhlásenia dala aj súčasná koaličná vláda.

Trh pre zásah štátu podľa RegioJetu nefunguje štandardne a tam, kde by mohli svoje služby zákazníkom ponúkať aj traja alebo viac dopravcov, nie je možné zdravo podnikať.

RegioJet uviedol, že hlavným impulzom rozhodnutia zastaviť prevádzku vlakov medzi Bratislavou a Košicami, bolo politické rozhodnutie urobené na nátlak predsedu parlamentu a SNS Andreja Danka znovu zaviesť štátne IC vlaky. To bolo podľa dopravcu spravené v situácii, keď viac ako polovica cestujúcich, najmä študenti a žiaci, predtým odišli do vlakov zadarmo a žiadni noví cestujúci neprišli. 

Rezort dopravy považuje rozhodnutie RegioJetu za tlak na zrušenie bezplatnej prepravy a sociálnych zliav, tento benefit pre študentov a dôchodcov však v najbližšom období určite nebude rušiť. „Ministerstvo dopravy vníma medializované informácie spoločnosti RegioJet k avizovanému zrušeniu vlakov na linke Bratislava - Košice a je pripravené na prípadné rokovanie, nakoľko je možné dospieť aj k iným riešeniam, než sú vopred prezentované prostredníctvom médií,“ informoval odbor komunikácie ministerstva dopravy a výstavby.

Zmena systému úhrady

Situáciu by podľa RegioJetu mohla vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť cestujúcich zadarmo. V prípade, že by štát komerčným dopravcom preplácal len polovicu z toho, čo uhradí na kompenzáciu cestovného zadarmo v dotovaných rýchlikoch, RegioJet by bol ochotný zaplatiť druhú polovicu z vlastného.

V takomto prípade by podľa spoločnosti mohli na trhu fungovať za rovnakých podmienok komerčné vlaky oboch dopravcov - RegioJet a ZSSK. RegioJet je pripravený o takomto variante ďalšieho postupu rokovať, o čom informoval aj ministerstvo dopravy. Linku Bratislava - Košice by potom nezrušil, resp. by ju opätovne zaviedol.