Ministerstvo dopravy by tak podľa prepravcu naplnilo vládny program úspor Hodnota za peniaze a štát získa financie na ďalšie potrebné investície.
RegioJet sa zaviazal, že bez nároku na dotácie zaistí od decembra tohto roku v plnom rozsahu prevádzku uvedených vlakov, ktorú štát doteraz dotuje ročne sumou 9,2 milióna eur. Štát by tak mal do roku 2020 ušetriť 36 miliónov eur.
Sľubuje lepšie a lacnejšie služby
Spoločnosť uviedla, že cestujúci dostanú lepšie a lacnejšie služby a zároveň pripomenula, že štát v súlade s európskou a slovenskou legislatívou nemá dotovať z verejných peňazí vlaky, ktoré je iný dopravca na trhu schopný plne zaistiť bez dotácií.
Majiteľ RegioJet-u Radim Jančura súčasne požiadal ministra dopravy o zvolanie spoločného stretnutia na prerokovanie tohto návrhu a ďalšieho postupu. Spoločnosť informovala, že je pripravená podpísať s ministerstvom zmluvu, ktorá bude garantovať rozsah poskytovaných služieb. V prípade bezplatného cestovného, ktoré nevyplýva zo zákona, je pripravená podpísať tarifný záväzok a cestovné zadarmo poskytovať sociálnym skupinám za výhodnejších podmienok pre štát.
Zdroj: SITA/Ivan Fleischer
Uvedenú ponuku poslal dopravca aj ministrovi financií Petrovi Kažimírovi a kancelárii predsedu vlády Roberta Fica. „Ministerstvo a vláda ako riadni hospodári a garanti vládneho programu Hodnota za peniaze musia v súlade so zákonom reagovať na oficiálnu ponuku najúspešnejšieho stredoeurópskeho súkromného dopravcu, ktorý sa jasne zaväzuje zaistiť službu, vďaka ktorej Slovensko ušetrí viac ako 9 mil. eur z verejných financií ročne,“ uviedol Jančura.
Ponuka RegioJet-u nadväzuje na zverejnenie výsledkov analýzy Inštitútu stratégie ministerstva dopravy Revízia financovania prevádzky vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko na trase Košice - Praha. Analýza konštatuje, že ministerstvo ročne dopláca stratu 4,9 milióna eur na spoje, ktoré v priemere na jeden vlak využíva len 101 cestujúcich. Za každého cestujúceho, ktorý platí drahé cestovné, zaplatí štát ZSSK navyše ďalších 22 eur na dotáciách, a to len za cestu v úseku Košice - štátna hranica s ČR. RegioJe jazdí na rovnakej trase bez dotácií.
Jančura: Podľa zákona dotovanie musí skončiť
Radim Jančura - majiteľ Regiojetu Zdroj: Maňo Štrauch
„Minister dopravy Érsek dokončením a zverejnením analýzy stratovosti a nezmyselnosti dotovania spojov na trase Košice - Praha ukázal jasný záujem prihlásiť sa týmto krokom k naplneniu vládneho programu Hodnota za peniaze. Podľa zákona musí teraz nasledovať ďalší krok - zrušenie dotovania týchto spojov, ktoré využíva minimum cestujúcich a neslúžia na zaistenie dopravnej obslužnosti,“ povedal R. Jančura. „V celej Európe sú medzinárodné železničné spojenia prevádzkované bez dotácií, podobne ako medzinárodné autobusy alebo lietadlá. Nie je dôvod, aby to na Slovensku bolo inak,“ dodal R. Jančura.
Priemerná cena dotovania štyroch párov vlakov na trase Štúrovo - Praha je 8 eur na vlakový kilometer, čo pri objednaných výkonoch 535 tisíc vlakokilometrov ročne na území SR predstavuje 4,3 milióna eur. RegioJet je pripravený od decembra 2018 bez dotácií prevziať aj prevádzku zostávajúcich troch párov medzinárodných vlakov, čo by znamenalo úsporu ďalších 3,3 milióna eur ročne, ak nebude ZSSK pripravená prevádzkovať tieto vlaky bez dotácií.