Britská automobilka Jaguar bola roky ikonou elegancie. Koncom novembra ale pristúpila k odvážnemu kroku a spustila ambiciózny rebranding. Odvtedy už zmenila nielen písmo loga, ale zbavila sa aj hlavy šelmy v embléme značky. Nový vizuál predstavila automobilka v krátkom propagačnom videu, v ktorom sa neobjavilo ani jedno auto. Šéf Tesly sa jej preto na sieti X uštipačne opýtal, či predáva autá.
Rebranding Jaguaru prichádza v čase, keď sa podnik pripravuje na úplný odklon od spaľovacích motorov a prechod na výrobu elektrických modelov. Kontroverzná kampaň, zdá sa, splnila svoj účel, pretože o nej píšu nielen médiá, ale aj ľudia na sociálnych sieťach. Ako sa na túto zmenu pozerajú odborníci na marketing a rebranding? Ich názory sú rôzne. Niektorí ju považujú za bláznovstvo, iní hovoria o úspechu. Na jednom sa však zhodli úplne všetci – Jaguar sa ako značka s dlhoročnou tradíciou rozhodol pre naozaj radikálnu zmenu.
Will Sears, zakladateľ a riaditeľ marketingovej agentúry W.Bradford, nechápe, o čo presne automobilke ide. Podľa jeho názoru je rozhodnutie vynechať z propagačného videa akékoľvek auto značne mätúce. Jaguar podľa neho navyše v rámci rebrandingu naraz zmenil až príliš veľa vecí. „Úprava loga je sama o sebe obrovskou zmenou. V kombinácii s konceptuálnou reklamou bez áut to ale môže byť na spotrebiteľa priveľa," vysvetlil pre Business Insider. Odborník na marketing Jim Heininger pripomenul, že automobilke sa kampaňou podarilo zaujať nielen médiá, ale aj širokú verejnosť. Možno ju preto označiť za úspešnú.
Okrem zmeny vizuálu sa Jaguar rozhodol zamerať na úplne inú skupinu zákazníkov než doteraz. Nové modely majú byť výrazne luxusnejšie a drahšie. Elektrické modely, ktoré sa na trh dostanú medzi rokmi 2025 a 2026, budú stáť zhruba 127-tisíc dolárov. Cena väčšiny tohtoročných modelov sa pohybovala na úrovni od 50- do 80-tisíc dolárov.
Automobilka odhaduje, že iba desať až 15 percent súčasných klientov prejde na nové modely. „Vedome sa snaží odcudziť existujúcej základni zákazníkov. Chce prilákať mladších a bohatších ľudí, ktorých zaujímajú hlavne štýl a individualita,“ dodal Chris Bowers, zakladateľ a riaditeľ brandingovej agentúry CMB Automotive Marketing. „Nový Jaguar je značka postavená na odvážnom modernizme – nápaditá, umelecká a jedinečná. Týmto procesom obnovujeme hodnoty, ktoré značku kedysi definovali, a robíme ju relevantnou pre súčasné publikum,“ reagoval na zmeny Gerry McGovern, kreatívny riaditeľ spoločnosti Jaguar Land Rover.