Obvinený je stíhaný na slobode. Ďalšie tri zadržané osoby boli vypočuté v procesnom postavení svedkov a po vypočutí prepustené. Polícia o tom informuje na sociálnej sieti.
„Za uvedené konanie hrozí v prípade preukázania viny v zmysle trestného zákona trest odňatia slobody na štyri až desať rokov. Vyšetrovanie tohto prípadu naďalej pokračuje. Aby nedošlo k zmareniu vyšetrovania, bližšie informácie v súčasnosti nie je možné poskytnúť,“ uviedla polícia.
Kontaminovaná zemina alebo stavebný odpad
Policajti vo štvrtok (28. 3.) zasahovali na viacerých miestach Bratislavského kraja, dôvodom bola environmentálna trestná činnosť. Súvisieť má s podozreniami, že sa na stavbu D4 a R7 používa kontaminovaná zemina alebo stavebný odpad.
Na akcii sa podieľali aj odborníci z ministerstva životného prostredia. „Policajti Odboru kriminálnej polície Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave vykonali na viacerých miestach Bratislavského kraja celkovo 11 domových prehliadok a prehliadok iných priestorov a pozemkov súvisiacich s environmentálnou trestnou činnosťou. V rámci týchto úkonov boli zadržané štyri osoby,“ spresnila polícia.
Podľa medializovaných informácií mala polícia zadržať „odpadkového kráľa“ Michala G. aj manažéra firmy D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom stavby, Javiera H. Polícia mala zasahovať aj u ďalších fyzických osôb a firiem, ktoré stavbu realizujú alebo sa na nej podieľajú.
Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli ohroziť životné prostredie. Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou.
„Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty,“ deklarujú spoločnosti.
Minister si počká na vyšetrenie
Ministerstvo dopravy uviedlo, že ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, stavebník ich bude musieť na vlastné náklady nahradiť a štát preto nebude za práce navyše nič platiť.
Rezort je rozhodnutý v tejto veci postupovať nekompromisne a ak zlyhal dozor, vyvodí vážne dôsledky. „Ak nezávislý dozor toto zanedbal, tak vyvodím veľmi dôrazné dôsledky,“ vyhlásil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že si počká na výsledok vyšetrovania polície.
Bratislavský obchvat buduje združenie firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Cesta sa stavia ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Koncesionár ju má postaviť a bude ju 30 rokov prevádzkovať, za čo mu bude štát platiť počas 30 rokov splátky.
Ročná splátka by mala byť vo výške 52,8 milióna eur, čo má po 30 rokoch Slovensko vyjsť aj po zohľadnení inflácie na 1,76 miliardy eur. Projekt má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.