Ruská invázia na Ukrajinu a následné protiruské sankcie, ktoré prudko zdraželi ropu, výrazne zvýšili ceny pohonných hmôt. Situáciu ešte zhoršuje drahý dolár, v ktorom sa ropa obchoduje, zatiaľ čo európski spotrebitelia platia za benzín v eurách alebo v iných národných menách. K tomu sa pridáva neobvykle vysoký dopyt po vykurovacích olejoch, informujú nemecké a poľské médiá.
Úľavy nie sú v pláne
Cena benzínu sa každým dňom zvyšuje aj v susednom Nemecku. Len za týždeň sa cena za liter nafty zvýšila o 39,40 centu, uviedlo v stredu združenie ADAC. Benzín a nafta sa tak dostali nad 2,10 eura za liter.
Vysoké ceny pohonných hmôt v krajine tiež priživujú debatu o možnej úľave pre spotrebiteľov. Prezident združenia ADAC Gerhard Hillebrand vyzval rovnako ako politici opozičnej konzervatívnej únie CDU/CSU na dočasné zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH) na energie.
Nemecká vláda ale napriek rastúcim cenám pohonných hmôt ďalšie úľavy pre občanov neplánuje. Podľa ministra financií Christiana Lindnera zo strany slobodných demokratov (FDP) sú prostriedky štátu obmedzené. Lindner tiež vyzval na solidaritu s Ukrajinou.
Kompenzácia pre chudobnejších
O nutnosti kompenzovať chudobnejším ľuďom vysoké ceny energií naopak hovorí napríklad spolupredseda vládnej strany Zelených Omid Nouripour. Iní zástancovia podobných opatrení kritizujú fakt, že štát na vysokej cene zarába práve vďaka DPH.
Vysoké ceny pohonných hmôt teraz trápia aj spotrebiteľov v Poľsku, kde k drahému benzínu prispieva aj slabnúci zlotý, ktorý ešte viac ako euro dopláca na vojnu na Ukrajine. Ceny sú v Poľsku napriek tomu v priemere nižšie ako v Českej republike, pretože poľská vláda 1. februára v rámci takzvaného protiinflačného štítu na pol roka znížila daň z pridanej hodnoty na palivá z 23 na osem percent. Navyše Poľsko znížilo už od januára aj spotrebnú daň. Liter benzínu sa tam teraz predáva za viac ako sedem zlotých.
Ceny na historických maximách
Podobne ceny pohonných hmôt v Českej republike ďalej zvyšujú svoje historické maximá. Liter najpredávanejšieho benzínu Natural 95 stojí priemerne 46,64 českých korún, liter nafty je za viac ako 49 korún, uviedla dnes spoločnosť CCS.
Poľsko sa snaží brať viac autoplynu a motorovej nafty odinakiaľ ako doteraz z východnej Európy, povedal denníku Rzeczposplita analytik Jakub Bogucki z webu e-petrol.pl. Dnes je ale podľa neho privilégiom vôbec mať k týmto produktom prístup.
Hoci poľské rafinérie uisťujú, že o pohonné hmoty núdza nebude, k občasným nedostatkom skutočne dochádza, píše Rzeczposplita. V Poľsku panujú obavy, že ukazovatele na čerpacích staniciach nebudú schopné ukazovať presnú cenu, pokiaľ bude liter benzínu stáť viac ako desať zlotých, pretože im nebude stačiť počet desatinných miest.
Nakupujú v zahraničí
O podozreniach na podvody na čerpacích staniciach v súvislosti so súčasným zvyšovaním cien poľské médiá nepíšu. Vo februári ale informovala, že pracovníci benzínových púmp prepredávajú nevyzdvihnuté paragóny spriateleným firmám, ktoré ich môžu využiť na nadhodnotenie daňových nákladov.
Slováci reagujú na drahé pohonné hmoty nakupovaním v Poľsku a Maďarsku, kde vlády ceny administratívne znížili. Dopravcovia na Slovensku vo februári blokovali hranice a vládu žiadali o dočasné zníženie cien prostredníctvom nižšej spotrebnej dane, čo ale kabinet odmieta. Veľká debata o vývoji cien benzínu a zneužívaní situácie na prílišné zdražovanie pohonných hmôt sa teraz na Slovensku na rozdiel od Českej republiky nevedie.
Okrem vysokých cien pohonných hmôt teraz trápi občanov Európskej únie aj zdražovanie elektriny a plynu. Napríklad španielska vláda dnes oznámila, že ak sa na úrovni Únie nedohodnú opatrenia na zníženie cien energií, je pripravená zaviesť ich na národnej úrovni sama.