E-commerce na Slovensku vlani narástol o šesť percent, pričom v poslednom kvartáli sa zvýšil až o sedem percent. Skokanom roka sú solárne zostavy, ktoré medziročne stúpli o viac ako 1 100 percent, informoval porovnávací portál Heureka.
Ročný obrat dosiahol 1,84 miliardy eur a je druhým najvyšším v histórii slovenského e-commerce za rekordnými 2,08 miliardami z roku 2021. V susednom Česku, kde konsolidácia verejných financií začala už pred dvoma rokmi, bol nárast o päť percent.
Najsilnejšou kategóriou zostáva elektronika, ktorej podiel na celkovom obrate e-commerce predstavuje 21 percent. Za ňou nasledujú dielňa, stavba, záhrada (takmer 14) a auto-moto s vyše deviatimi percentami.
Počet aktívnych e-shopov klesol na 13 900, čo zodpovedá očakávanému čisteniu trhu. Aj keď ich väčšina prešla dvojročným obdobím korekcie, niektorí obchodníci neboli schopní pokračovať a činnosť ukončili. Na druhej strane sa uskutočnili aj akvizície, vďaka ktorým sú na trhu väčší hráči, z čoho môžu profitovať práve slovenskí spotrebitelia, objasnila Heureka.
Slovenský e-commerce v tomto roku ovplyvní konsolidácia v podobe zvýšenej dane z pridanej hodnoty, ako aj blížiaca sa transakčná daň. Vývoj sa bude odvíjať aj od celkového vývoja slovenskej ekonomiky. Výrazný vplyv môžu mať aj príchod či stratégia zahraničných hráčov.