Rusko-ukrajinská vojna zrejme definitívne ukončila ambície Rakúska prekladať tovar zo železníc so širokým rozchodom na svojom území. Tamojšie štátne železnice Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) z medzinárodného projektu oficiálne vystúpili.
Sieť železničných tratí so širokým rozchodom je rozšírená najmä v Rusku, na Ukrajine a Pobaltí a v niektorých krajinách strednej Ázie. Jej najzápadnejším bodom je železničný uzol v Košiciach a využíva sa napríklad na zásobovanie východoslovenských železiarní U.S. Steel Košice železnou rudou. Viedeň mala ekonomický záujem vybudovať vlastné prekladisko zo širokého na úzky rozchod a poslednú dekádu sa preto intenzívne zasadzovala o jej predĺženie cez Slovensko.
Rakúsky podiel na predaj
Za účelom projektu predĺženia trate vznikol v roku 2008 spoločný podnik Breitspur Planungsgesellschaft (BPG), ktorého akcionármi sú okrem rakúskych aj slovenské, ruské a ukrajinské štátne železnice. Každý z prvých troch akcionárov má v spoločnosti podiel 27,74 percenta, zvyšných 16,78 percenta drží ukrajinský partner.
„Koncom februára ÖBB pozastavili všetky aktivity v súvislosti s BPG. Z dôvodu nepredvídateľného vývoja v súvislosti s rusko-ukrajinskou vojnou sa ÖBB v apríli rozhodli stiahnuť ako 27,7-percentný akcionár,“ vysvetlil hovorca rakúskych železníc.
Rakúske akcie boli vzhľadom na predkúpne právo ponúknuté ostatným akcionárom s lehotou štyri týždne na rozhodnutie. „V prípade, že žiaden z akcionárov neuplatní predkupné právo, BPG sa automaticky pretransformuje na spoločnosť v likvidácii,“ vysvetlili ÖBB. Správy o prevzatí rakúskeho podielu zatiaľ známe nie sú.
J. Kmeť: Viaceré štátne firmy by mali prejsť sebareflexiou
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?