Berlín riskuje, že mu dôjde palivo, ak nemeckí predstavitelia nezabránia tomu, aby sa relikvia z čias studenej vojny nestala obeťou súčasnej geopolitiky, píše Bloomberg.
Rafinéria na nemecko-poľských hraniciach, ktorá je najväčším dodávateľom leteckého benzínu pre medzinárodné letisko v nemeckom hlavnom meste, ako aj motorové vozidlá, ktoré sa v ňom a jeho okolí pohybujú, sa stala rukojemníkom v meraní síl medzi Európskou úniou a Ruskom, ktoré bezdôvodne vpadlo na Ukrajinu a od februára tam vedie agresívnu vojnu.
Alternatíva sa neponúka
Plán EÚ zakázať do konca roka import ruskej ropy by znamenal, že dôjde k zaškrteniu jej dodávok do rafinérie v mestečku Schwedt, čo by viedlo k postupnému ochromeniu života v Berlíne a veľkej časti východného Nemecka. Rafinéria PCK je priamo napojená na potrubie, ktorým do Nemecka tečie ruská ropa spoza Uralu. Vzhľadom na to, že rafinéria je ďaleko od akéhokoľvek veľkého prístavu, alternatíva sa nehľadá ľahko. A skutočnosť, že podnik ovláda ruský ropný gigant Rosnefť, všetko ešte komplikuje.
Od Berlína až po nemecké pobrežie Baltského mora a časti západného Poľska „prakticky každé lietadlo, policajné či požiarnické auto alebo sanitku poháňa palivo zo Schwedtu“, povedala starostka tohto približne 34-tisícového mesta Annekathrin Hoppeová s tým, že zatvorenie rafinérie „by bolo katastrofou“.
Závislosť od Ruska
Obrovský komplex rafinérie, do ktorého by sa zmestili dva newyorské Central Parky, bol vybudovaný v 60. rokoch ako potvrdenie závislosti východného Nemecka od Sovietskeho zväzu. A súčasný boj o riešenie len dokazuje že tieto väzby sú aj tri desaťročia po páde Berlínskeho múra veľmi silné.
Aby vláda nemeckého kancelária Olafa Scholza postupovala v súlade s plánovaným embargom EÚ na dovoz ruskej ropy, ponúka sa jej niekoľko neľahkých riešení vrátane ovládnutia rafinérie tak, ako to urobila v prípade Gazpromu, ktorý vyvlastnila. Zmena vlastníka však nevyrieši hlavný problém, ktorým je privedenie 12 miliónov ton ruskej ropy ropovodom Družba, čo po rusky znamená „priateľstvo“, do miestnej rafinérie.
Minister upokojuje
„Táto rafinéria nie je na nič iné konfigurovaná“ iba na ruskú ropu s vysokým obsahom síry, povedal Ben Van Beurden, predseda predstavenstva ropnej spoločnosti Shell. Tá vlastní v PCK podiel, ktorý sa pokúša predať.
Minulý týždeň navštívil Schwedt aj nemecký minister hospodárstva Robert Habeck, aby upokojil obavy o budúcnosť rafinérie.
Pred stovkami jej pracovníkov, ktorí v napätí očakávali jeho slová, dokonca vyskočil na stôl, aby ho bolo lepšie počuť. Vo svojom príhovore zamestnancov ubezpečil, že vláda robí všetko preto, aby rafinéria zostala v prevádzke, aj keď začne platiť zákaz importu ruskej ropy. Varoval však, že môžu nastať problémy. „Nechcem z vás robiť bláznov, alebo vám nasadzovať ružové okuliare,“ povedal zamestnancom rafinérie Habeck.
Skúmajú možnosti
Nemecké úrady skúmajúce rôzne možnosti prišli s riešením, podľa ktorého by sa na prepravu ropy dalo využiť staré potrubie spájajúce Schwedt s baltským prístavom Rostock, kam by ju privážali tankery. Vzhľadom na hrúbku potrubia by však takéto riešenie znamenalo, že do rafinérie by pritekalo len približne 60 percent bežných objemov ropy.
V súvislosti s týmto problémom sa už hovorí o zvýšení tlaku čerpadiel a modernizácii infraštruktúry, povedal pre Bloomberg predstaviteľ rafinérie oboznámený s problematikou.
Možno pomôže Poľsko
Ďalším riešením by bolo privážanie ropy do poľského prístavu Gdansk, kde by sa z tankerov prečerpávala do ropovodu napojeného na Družbu. Takéto riešenie by si vyžadovalo spoluprácu Varšavy, ktorá však má však vlastné problémy so zásobovaním ropou, keďže Poľsko sa postupne zbavuje závislosti od ruských energií.
Poľská ministerka pre klímu Anna Moskwaová uviedla, že Poľsko, ktoré už pomáha zásobovať inú nemeckú rafinériu v Leune, trvá na tom, aby bol z vlastníckej štruktúry PCK eliminovaný Rosnefť. Naznačila tiež, že by to nemusela byť jediná protislužba, ktorú by jej krajina mohla od Nemecka chcieť.
„S nemeckou stranou spolupracujeme na novom spoločnom modeli riadenia rafinérií, ktorý bude optimálny pre Poľsko aj Nemecko. Môžem vás ubezpečiť, že ide o obchodný model, nie charitu,“ priblížila Moskwaová.
Zmenám neveria
Obyvatelia Schwedtu, ktorý sa môže pochváliť kostolom z 13. storočia, sa k navrhovaným zmenám stavajú skepticky. Neveria totiž, že za čosi viac ako polrok, sa podarí presmerovať infraštruktúrne prepojenia, ktoré fungovali celé desaťročia.
Od založenia závodu sme sa s Ruskom ocitli vo „viacerých krízach, ale tie nikdy nemali vplyv na dodávateľské vzťahy,“ povedal predseda miestnej obchodnej a priemyselnej komory Gundolf Schülke.
Bezprecedentný konflikt
„Tento konflikt – je vzhľadom na svoj rozsah, sankcie a protisankcie – bezprecedentný,“ dodal.
Berlín už na vlastnej koži zažil, aké to je, keď ruská ropa vyschne. V roku 2019 sa zistilo, že ropa prúdiaca do krajiny Družbou, je kontaminovaná. V priebehu niekoľkých týždňov došlo Berlínu palivo a mesto muselo byť vykurovacím olejom, naftou a benzínom zásobované z Hamburgu. V tomto prípade išlo o krátkodobý problém, ktorý sa pomerne jednoducho podarilo vyriešiť.
V súčasnosti prebiehajúce zmeny sú však viac štrukturálne a rafinéria PCK neurobila takmer nič pre to, aby sa pripravila na časy, keď sa bude musieť zaobísť bez prístupu k lacnej ruskej rope, či na koniec éry fosílnych palív.
Inovačný park
Predstavitelia mesta v dlhodobom časovom horizonte sa predstavitelia mesta budú usilovať nielen o transformáciu rafinérie, ale aj celej miestnej ekonomiky vybudovaním inovačného parku, ktorý by mal prilákať startupy a udržateľné priemyselné podniky.
Svoj výrobný závod v miestnom parku už buduje hamburská firma Bio-Lutions International AG, ktorá bude zo slamy a stoniek rajčín vyrábať alternatívu plastových obalov. Spoločnosť Verbio Vereinigte BioEnergie AG už v súčasnosti v spolupráci s rafinériou PCK, ktorá jej prenajíma časť svojej mohutnej infraštruktúry, vyrába rôzne druhy biopalív.
Hrozí im záhuba
Toto úsilie však nemôže v najbližšom čase nahradiť rafinériu, ktorá zamestnáva 1 200 ľudí a je na ňu naviazaný prinajmenšom rovnaký počet ďalších pracovných miest. Okrem toho rafinéria zásobuje v zime teplom 80 percent Schwedtských domácností.
„Ak PCK zastaví výrobu, východné Nemecko a Berlín zostanú bez paliva. Celý región tak zahynie,“ povedal minulý týždeň počas konferenčného hovoru šéf spoločnosti Verbio Claus Sauter.