Náklady na energie predstavujú pomerne významnú časť nákladov, či už ide o domácnosť alebo podnikateľov. Spôsoby, ako ušetriť, sú v zásade dva. Buď znížiť spotrebu, alebo cenu dodávaných energií. Ideálna je kombinácia oboch možností, vtedy sa efekt znásobí.

Zníženie spotreby je ovplyvnené nielen cenou energií, ale aj samotným správaním spotrebiteľa, zdôrazňuje Tatiana Tilňáková, vedúca produktového manažmentu Západoslovenskej energetiky. Podľa Jany Bolibruchovej, hovorkyne Stredoslovenskej energetiky, je možné spotrebu domácnosti znížiť až o pätinu. „Väčšinou ide o jednoduché, finančne nenáročné riešenia alebo len úpravu návykov, ktoré vedú k úsporám,“ vysvetľuje.

Pri znižovaní vlastnej spotreby vo väčšom rozsahu treba pristúpiť k zatepleniu budov, v prípade firiem napríklad aj k nákupu efektívnejších strojov a realizácii inovačných projektov vo výrobe. „Zároveň je dôležité vykonať celkovú optimalizáciu spotreby. Pri nastavení vhodného produktu, správne nastaveného odberu a času môže tento krok ušetriť veľa peňazí,“ odporúča Roman Lipnička, obchodný riaditeľ firmy Elgas.

Firemní zákazníci môžu dosiahnuť významné úspory vďaka vhodne nastavenej stratégii nákupu a manažmentu energií. Výška úspor však závisí aj od individuálnej situácie zákazníka, tvrdí Branislav Kalužný,  Country Lead Slovakia zo spoločnosti Shell Energy Europe. Ak chce zákazník ušetriť, mal by si podľa neho pri nákupe energií predovšetkým určiť jasnú stratégiu nákupu energií a výber správneho riešenia založeného nielen na informáciách o internom profile odberu plynu, ale tiež na informáciách o trhu. Dôležité sú tiež transparentné výberové kritériá a schopnosť správne zhodnotiť výhody a riziká rôznych ponúk.

Rady ako ušetriť na energiách

Dobré je využívať cenové akcie dodávateľov. Tieto ceny sú viazané na burzu, takže základný prehľad o vývoji cien a s tým súvisiace správne načasovanie nákupu klientom zaručí v čase výberu tú najvýhodnejšiu cenu. „Zjednodušene povedané, treba nakupovať, keď je cena na trhu najnižšia, vybrať dodávateľa si klient môže aj oveľa neskôr,“ radí R. Lipnička z Elgasu. Zákazníkom odporúča porovnať si ponuky jednotlivých dodávateľov a pozorne si prečítať všetko, čo je v cenníkoch a zmluve napísané. „Cena je dôležitá, ale do úvahy treba vziať aj služby, zákaznícky servis a zmluvné podmienky, ktoré im dodávateľ ponúka. Aby cenová akcia neznamenala ešte vyššiu cenu ako doteraz,“ upozorňuje.

Podľa Jozefa Holjenčíka, predsedu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), však nie je správne iba sa spoliehať na prostú ponuku dodávateľov. „Odberatelia by mali do ponuky aktívne zasahovať. Napríklad treba mať na zreteli aj prípadné sankcie za nedostatočný alebo nadmerný odber,“ zdôrazňuje. Mimoriadne dôležité je aj nastavenie nízkych a vysokých taríf podľa svojich reálnych podmienok. Ak totiž dodávateľ neprispôsobí tarify podľa jeho potrieb, žiadna nižšia cena nepomôže a celkové platby budú aj tak zbytočne vysoké. Efektívne nastavené tarify im preto môžu priniesť nečakanú úsporu.

Článok vyšiel v prílohe TREND +Energetika, ktorá je prílohou aktuálneho vydania TRENDU 39/2012.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

Partner projektu

Rady ako ušetriť na energiách

Ilustračné foto - Maňo Štrauch