Slovenská technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production (MIP) pod záštitou Ministerstva hospodárstva predstavila v motoristickom areáli v Orechovej Potôni prvý slovenský vodíkový ťahač homologizovaný pre európsky trh.
Je postavený na platforme Ford F-Max s podporou Ford Trucks. Predpokladaný dojazd je 600 až 750 kilometrov. Využíva technológie, ktoré doteraz neboli integrované vo vozidlách dostupných na trhu. Na palube sú štyri 12-kilogramové vodíkové nádrže.
Homologizovaná maximálna technická prípustná hmotnosť ťahača je 45 ton. Poháňa ho elektromotor s výkonom 540 kilowattov a krútiacim momentom až 2 500 newton metrov.
„Tento moment je dôkazom toho, že naša krajina má potenciál prichádzať s novinkami v oblasti udržateľných a inovatívnych technológií, a to nielen na európskej, ale aj na globálnej úrovni. Slovensko sa v posledných rokoch zaoberá aj podporou vodíkových technológií, ktoré môžu byť významným zdrojom energie do budúcnosti. Stále však existujú otvorené otázky pri rozvoji tejto technológie. Preto som rád, že aj na Slovensku posúvame hranice možného. Vývoj v uvedenej oblasti bude pravdepodobne závisieť od aplikácie nových technológií do praxe a aj od schopnosti infraštruktúry prispôsobiť sa novému zdroju energie,“ uviedol štátny tajomník rezortu hospodárstva Szabolcs Hodosy.
„Prvý vodíkový ťahač s úspešnými homologizačnými skúškami v Európe je dôkazom, čo môže dosiahnuť ľudský um, keď sa spojí so silou tímovej práce. Projekt by nebol možný bez odhodlania a nadmerného úsilia všetkých, ktorí sa na jeho vzniku podieľali,“ doplnil konateľ MIP Pavel Čulík.
MIP sa zaoberá výskumom a vývojom bezemisných pohonov pre rôzne vozidlá.