Slovensko by malo za stavbu, prevádzku a údržbu úsekov diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice postavených cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) zaplatiť za 30 rokov 9,13 miliardy eur. Vyplýva to z materiálu, ktorý dnes odobrila vláda. Pôvodne sa počítalo so sumou 7,8 miliárd eur.

Cestu má postaviť konzorcium pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues, v súčasnosti sa čaká ešte na finančné uzatvorenie projektu. Prvú platbu by mal štát uhradiť v roku 2012, a to necelých 16 miliónov eur. ,,Nároky na štátny rozpočet začnú vznikať až po uvedení niektorého z plánovaných úsekov do prevádzky s tým, že plné platby začnú nabiehať až po skolaudovaní všetkých úsekov a ich uvedení do plnohodnotnej prevádzky," uviedlo ministerstvo dopravy.

Kabinet premiéra Roberta Fica (Smer-SD) dnes súhlasil aj s uzatvorením ďalšieho dodatku k zmluve s víťazným konzorciom. ,,Dodatok hovorí o tom, že fakticky došlo ku komerčnému uzatvoreniu projektu a čakáme na finančné uzatvorenie do konca apríla," povedal novinárom minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Čaká sa aj na súhlas Bruselu, aby vláda mohla poskytnúť štátnu záruku pre úver od Európskej investičnej banky, ktorý sa má použiť na výstavbu 75 kilometrov diaľnice. 

Projektmi verejno-súkromného partnerstva chce vláda urýchliť výstavbu infraštruktúry. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. V januári sa uzavrela zmluva na výstavbu 29 kilometrov diaľnice pri Žiline cez PPP projekt, ktorého súčasťou sú aj náročné úseky s tunelmi.

Foto na titulke - Archív