Do ostrej prevádzky uviedli v pondelok v Poprade prvé dve elektrozubačky. Vlaky s unikátnym polepom tatranských štítov budú prepravovať obyvateľov a návštevníkov medzi Popradom a tatranskými obcami. Riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Ján Lukáč na tlačovej konferencii uviedol, že zatiaľ budú jazdiť na trase z Popradu na Štrbské Pleso, o niekoľko týždňov chcú spustiť prevádzku aj na ozubnicovej železnici zo Štrby.

Prvé dve z piatich elektrozubačiek, ktoré už odvezú cestujúcich, sú Kostolík a Stredohrot. Niekoľko kilometrov už na tratiach Tatranskej elektrickej železnice najazdili, do ostrej prevádzky s cestujúcimi ich však uviedli až teraz.

Nový, zaujímavý dizajn

„V najbližších týždňoch má dôjsť ešte k ďalším legislatívnym krokom, ktoré musíme splniť podľa zákona o dráhach a následne by mali byť nasadené do prevádzky všetky vozidlá a aj na zubačkovej trati,“ doplnil Lukáč s tým, že k zdržaniu v prípade ozubnicovej železnice došlo najmä v súvislosti s výstavbou infraštruktúry a práce zbrzdila aj pandémia nového koronavírusu.

Vlaky získali nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci. Rozhodli sa vo svojom grafickom návrhu, ktorý vyhral verejnú súťaž, predstaviť práve menej známe tatranské vrchy ako Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká.

„Maximálna rýchlosť vozidla je 80 kilometrov za hodinu. Nové vlaky majú nové technologické vymoženosti, ako sú klimatizácia, elektronická regulácia, pripojenie na wifi, sú tichšie, priamo vnútri vozidla sú automaty na lístky, zároveň je tu priestor pre telesne postihnutých, pre lyže aj bicykle, cestujúca verejnosť bude určite spokojná,“ ubezpečil Lukáč.

vlaciky
Neprehliadnite

Vlaky zdražejú. Štátne železnice kupujú elektrinu za rekordné ceny

Elektrozubačky vďaka projektu EÚ

Vozidlá sú financované z projektu EÚ – Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko. Päť elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur. Po pätici elektrozubačiek sú pre východné Slovensko prichystané ešte ďalšie vlaky.

Všetky musia byť na koľajach Prešovského a Košického kraja do konca roka 2023. Ide o deväť elektrických jednotiek v celkovej hodnote 76,3 milióna eur, 35 modernizovaných osobných vozňov za 37,8 milióna eur, 17 nových osobných vozňov, kde je náklad takmer 33 miliónov eur, a 15 dieselmotorových jednotiek s predpokladaným nákladom 67,25 milióna eur.

Poľská lyžiarska sezóna

V susednom Poľsku  sa väčšina lyžiarskych stredísk sa otvorila už na začiatku decembra. Zatiaľ neboli vydané žiadne bližšie obmedzenia. Slováci (nad 12 rokov) musia po príchode predložiť covidový certifikát EÚ. Podmienkou je teda očkovanie, prekonanie choroby v posledných 180 dňoch alebo predloženie negatívneho testu nie staršieho ako 48 hodín, informoval trend.sk.

Podľa aktuálne platného nariadenia môžu hotely obsadzovať 50 percent kapacity, viac len v prípade, že sú hostia očkovaní. Otvorené sú aj reštaurácie so štandardnými sanitárnymi opatreniami, ich obsadenosť je do 50 percent, uvádza web rezortu zahraničných vecí  (MZV.sk).

Na snímke železničná stanica Moldava nad Bodvou počas podujatia Železníc Slovenskej republiky - elektrifikácia úsekov želežníc v Moldave nad Bodvou 28. októbra 2021. FOTO TASR – František Iván
Neprehliadnite

Dofinancovanie ŽSR pomohlo zrealizovať práce na stabilizáciu infraštruktúry