Publikácia má poukázať na ekonomický prínos hudobného priemyslu doma a v zahraničí, na základe spracovaných verejne dostupných dát, prieskumov a medzinárodných porovnaní.

„Správu sme sústredili na región strednej Európy, robili sme ju podobne ako správy z iných európskych regiónov. Ide o mapovanie z hudobných inštitúcií a hudobných podnikov na Slovensku a ich ekonomický dosah na slovenskú zamestnanosť,“ uviedol D. Antal k novinke, ktorá vznikla vďaka spolupráci medzi organizáciami SOZA, SLOVGRAM, OZIS, Hudobný fond a Hudobné centrum.

„Je to komplexná štatistika o tom, aké pracovné príležitosti vytvárajú hudobníci, aký vplyv to má na hrubý domáci produkt na Slovensku a koľko daní napríklad platia,“ hovorí autor správy, ktorý svoju prezentáciu začal porovnaním predaja automobilov vyrobených na Slovensku s predajom vstupného na hudobné eventy.

„Výroba a predaj áut na Slovensku má ten istý ekonomický vplyv na HDP Slovenska ako predaj lístkov na koncert zahraničným turistom. Výroba áut na Slovensku stojí rovnako ako organizovanie veľkého koncertu,“ podčiarkol D. Antal.

Odlišnosti kreatívneho priemyslu

V správe sú aj odporúčania pre budúcnosť. „Slovensko a krajiny strednej Európy by sa nemali zameriavať iba na jedno odvetvie, napríklad výrobu áut, pretože práve tá využíva pracovnú silu robotov, zahraničné komponenty, a nevytvára daňový základ. Kreatívny priemysel vytvára daňový základ, ktorý zostáva v krajine,“ konštatoval ekonomický konzultant.

„Hudobníci na Slovensku platia možno desaťnásobne vyššie dane ako výrobcovia automobilov, je pre nich ťažké udržať sa v hudobnom priemysle. Politici veľakrát hovoria o kreatívnom priemysle, ale neuvedomujú si, ako odlišne pracuje,“ vyhlásil s tým, že je potrebná zmena európskej politiky v oblasti DPH. Navrhuje tiež zmenu v oblasti ochrany autorských práv.

Správa bola vytvorená pomocou databáz CEEMID (Central European Entertainment and Media Industry Databases), ktoré vznikli v rámci medzinárodnej spolupráce SOZA, ďalších organizácií kolektívnej správy a konzultanta tejto správy. Oslovili viac ako tisíc hudobníkov a využili dáta od SOZA, SLOVGRAM, OZIS a Slovenského štatistického úradu.

Správu, ktorá je voľne dostupná online na www.soza.sk predstavili v deň, keď Európsky parlament hlasoval o novej autorskoprávnej smernici, ktorá môže zásadným spôsobom ovplyvniť digitálne prostredie. Ako informoval člen predstavenstva SOZA Tomáš Mikš, európski poslanci navrhované znenie smernice o autorskom práve na jednotnom digitálnom trhu schválili.