Prudký pád bohatých indických exhibicionistov

Nemec Nico Hülkenberg za volantom monopostu F1 tímu Force India. Zdroj: SITA/AP

„Až príliš často sa banky nechajú ohromiť leskom osobného majetku,“ uviedol Višvás Utagi, ktorý vedie kampaň za bankovú reguláciu. Niektoré z najúspešnejších indických podnikov, ako sú rodinné konglomeráty Tata a Reliance, dlhé roky vedú muži, ktorí sa skôr vyhýbajú publicite a radšej zostávajú v tieni.

Ale šéfovia spoločností Kingfisher Máljá a Ráj ovládajúci firmu Sahara Finance sa stali synonymom nového druhu magnátov, ktorí sa nebáli vytrubovať do sveta svoje úspechy, keď si začiatkom nového tisícročia začali robiť meno.

Máljá sa stal takmer kultovou postavou, keď zmenil firmu United Breweries Group, ktorú zdedil po otcovi, na jedného z najväčších svetových výrobcov alkoholických nápojov. Jeho hlavný podnik rozkvital, a tak Máljá zamieril do nových vôd a začal prevádzku leteckej spoločnosti Kingfisher pomenovanej podľa najznámejšieho piva svojej firmy. Jeho vplyv ešte vzrástol, keď kúpil podiel v tíme F1 Force India a keď k svojim športovým trofejam pridal aj kriketový tím Royal Challengers Bangalore.

Ale na prelome desaťročia začala indická ekonomika prudko spomaľovať a letecká doprava sa zaradila medzi sektory, ktoré kríza postihla najviac. Rovnako ako upadali jeho aerolinky, prepadlo sa aj Máljovo bohatstvo. V snahe zachrániť leteckú spoločnosť predal svoj nápojársky podnik firme Diageo. Ale potom sa mohol už len prizerať, ako Kingfisher Airlines ďalej finančne krvácajú. V roku 2012 vstúpili do štrajku piloti kvôli nevyplateným mzdám a letecká spoločnosť sa už na oblohu nevrátila.

Prudký pád bohatých indických exhibicionistov

Zdroj: SITA/AP

Tento mesiac došla trpezlivosť banke United Bank of India kvôli Máljovej neschopnosti splatiť dlhy, ktoré sú údajne vyššie ako 60 miliónov dolárov (asi 48 miliónov eur). Banka ho označila za „úmyselného neplatiča“, čo znamená, že neexistuje ani najmenšia šanca, aby získal nový úver.

Kým Máljá bojuje za záchranu nehnuteľností pred veriteľmi, Ráj sa snaží predať svoje portfólio luxusných hotelov – vrátane newyorského hotelu Plaza či londýnskeho Grosvenor House – aby získal 1,6 miliardy dolárov (1,28 miliardy eur), ktoré potrebuje na zaplatenie kaucie, aby nemusel ísť do väzenia.

Ráj má podiel v niekoľkých médiách vrátane jednej televíznej stanice a novín. Ale jeho postavení zvýšilo predovšetkým spoluvlastníctvo tímu F1 Force India a zapojenie do kriketu. Okrem sponzorovania národného kriketového tímu založila spoločnosť Sahara kriketový tím v Púne, aby sa dostala do indickej prvej ligy (IPL).

Na konci vlaňajšieho turnaja bol však tím z IPL vylúčený kvôli sporom okolo financovania. Už to bol náznak, že všetko nie je úplne v poriadku. Veci sa dramaticky zhoršili tento rok v marci, keď bol Ráj zatknutý, pretože nesplnil požiadavku dozorných orgánov, aby vyplatil späť miliónom malých sporiteľov celkovo 3,2 miliardy dolárov (2,56 miliardy eur). Tie spoločnosť Sahara získala prostredníctvom nelegálnych obligácií.

Kým Ráj má slabosť pre nehnuteľnosti a nechal si postaviť domy podobajúce sa Bielemu domu a Buckinghamskému palácu, T. Venkattram Reddy miluje luxusné autá a v jeho zbierke je údajne aj model Rolls Royce Phantom. Ani on nedokázal odolať lákaniu IPL; kúpil tím Deccan Chargers, ktorý v roku 2012 skrachoval.

Ráj sa k svojmu majetku dostal svojpomocne. Reddy a jeho brat T. Vinájak Ravi zdedili po otcovi denník Deccan Chronicle. Vďaka prestíži týchto novín vychádzajúcich v Haidarábáde získali pôžičky na riskantnejšie druhy podnikania vrátane reťazca kníhkupectiev či charterovej leteckej spoločnosti. Hoci im už financie neodsáva kriketový tím, obchádzajú Reddyho majetok veritelia, ktorí už zabavili časť nehnuteľností.