Zavedenie systému elektronického mýta zvýši dopravcom náklady v priemere o 13 až 20 centov na kilometer. Základná kalkulácia pre vnútroštátneho dopravcu je pritom palivo, vodič, leasing – spolu v priemere do výšky 75 centov na kilometer. K tomu teraz musia dopravcovia prirátať aj mýto.
Podľa kamionistov, ktorí blokujú Rožňavskú ulicu v Bratislave, si nedokážu zvýšenie nákladov premietnuť do ceny pre zákazníka. Väčšina totiž vozí pre veľké podniky, ktoré zo svojej vyjednávacej pozície neakceptujú zvýšenie ceny prepravy. Najmä v časoch krízy.
Už koncom predminulého roka, ako sa spomaľoval priemysel, začali dopravcovia strácať zákazky. Momentálne prichádzajú o zákazky aj preto, že sa zapojili do protestu a nejazdia dohodnuté prepravy.
V uliciach stoja najmä kamióny na prepravu dreva. Podľa generálneho sekretára Zväzu spracovateľov dreva Slovenskej republiky Petra Zemaníka zatiaľ problémy s dopravou drevárske podniky nemajú, ale môžu nastať o týždeň, kedy sa vyčerpajú staré zásoby. Zväz podporuje požiadavky Únie autodopravcov Slovenska súvisiace so zavedením elektronického mýta. Tiež podporujú požiadavku zníženia spotrebnej dane z palív.
Do hlavného mesta majú podľa kamionistov smerovať ďalšie vozy, ktoré prídu v proteste podporiť svojich kolegov. Protestujúci hovoria, že by prišlo viacej kolegov do Bratislavy, jedna cesta ich však s mýtom vyjde aj na 250 až 300 eur. Väčšina je pritom zo stredného Slovenska. Protestujúci kamionisti tvrdia, že protestovať budú dovtedy, kým sa nesplnia ich požiadavky – či už vo forme zníženia spotrebnej dane z palív a dane z motorových vozidiel, alebo pozastavením výberu mýta.
Foto na titulke - SITA