Októbrový pád vlády na Slovensku zakryl menej viditeľné udalosti. Jednou z nich bol podpis memoranda o spolupráci slovenských a ruských železníc iba tri dni po hlasovaní o eurovale. V Petrohrade dokument podpísal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimír Ľupták a prezident Ruských železníc (RŽD) Vladimir Jakunin. Podľa stránky ruských železníc spolupráca oboch strán spočíva najmä v integrácií železníc Ruska a Slovenska do celoeurópskych a eurázijských dopravných systémov. A predĺžení širokorozchodnej koľajnice do Bratislavy a Viedne.
Podľa vyhlásenia RŽD dáva memorandum priestor na modernizáciu a rozvoj transportnej infraštruktúry na Slovensku. Obe strany budú podľa dokumentu naďalej pracovať na príprave projektu výstavby širokorozchodnej trate cez Slovensko. Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková hovorí, že na návštevu pozývala ruská strana a z podpísaného memoranda Slovensku nevyplývajú žiadne záväzky. „Ide predovšetkým o výmenu skúseností v oblasti bezpečnosti prevádzky a minimalizovanie vplyv o na životné prostredie a výmenu skúseností vo vzťahu k zavedeniu elektronického spracovania údajov,“ zhŕňa hovorkyňa slovenských železníc hlavné body memoranda.
Z vyhlásenia RŽD je však cítiť, že záujmy ruskej strany v memorande boli iné. M. Pavliková hovorí, že o širokorozchodnej trati sa píše iba v závere dokumentu: „Pokračovanie na základe existujúcich dohôd spoločnej práce na projekte predĺženia širokorozchodnej trate,“ cituje z memoranda. To vyznieva tak, že sa v projekte slovenská ani ruská neposunuli a stále majú riešiť otázku štúdie realizovateľnosti.
Aj keď situácia vyzerala tak, že slovenská vláda Ivety Radičovej nemá záujem na pokračovaní projektu – v programovom vyhlásení vlády sa vyslovene píše, že tento projekt nepodporuje – čerstvé kroky hovoria o opaku. Rokovania o širokorozchodnej medzi Slovenskom a Ruskom pokračujú ďalej. M. Pavliková hovorí, že v tejto súvislosti sa stretávajú pracovné skupiny v rakúskom zoskupení Breitspur Planungsgesellschaft mbH, kde má ŽSR 25-percentný podiel. „Avšak aktuálne nie je naplánované žiadne rokovanie na tuto tému na najvyššej úrovni,“ uzatvára hovorkyňa.
Projekt širokorozchodnej trate vláda Ivety Radičovej odmietla z dôvodu nedostatku zdrojov na jeho financovanie. Takisto celková ekonomická opodstatnenosť bola viac ako otázna. Slovensko by má už dnes nevyužité prekladiská na východnej hranici a deklarované zvýšenie prepravy z Ázie vidia medzinárodní experti problematicky najmä pre nedostatky železničnej infraštruktúry v Číne. Chýbajúce koľajnice v Ázii nie len zbytočne predlžujú čas prepravy, ale cestu tovarov aj predražuje, čo znižuje konkurencieschopnosť železnice oproti námornej doprave.
Ilustračné foto na titulke - SITA / Marián Angelovič