Dôvodom je podľa nej väčšia odvaha ľudí zmeniť zamestnanie. „Doteraz preferovali istotu, teraz skúšajú nájsť lepšieho zamestnávateľa, lepší plat, lepšie benefity, lepšie pracovné podmienky,“ dodáva šéfka najväčšieho internetového portálu s pracovnými ponukami.
Profesia v stredu (28. 2.) odštartovala v Bratislave veľtrh práce Profesia Days, ktorý bude bude pokračovať aj vo štvrtok. Na podujatí sa prezentuje takmer 180 vystavovateľov, podľa organizátorov veľtrhu prišli s ponukou viac ako 16-tisíc pracovných miest.
Starostlivosť o ľudí
Situácia na trhu práce vedie firmy k väčšej starostlivosti o svojich zamestnancov. „Čoraz viac sa sústredíme na to, aby firmu bolo vidieť, budujeme si značku zamestnávateľa, snažíme sa o to, aby naši zamestnanci boli spokojní, aby sme si ich udržali,“ vysvetľuje Zuzana Augustínová, HR manažérka Hella Slovakia Signal-Lighting.
Výrobca svetiel pre automotive pôsobí v Trenčíne, kde sa evidovaná miera nezamestnanosti blíži ku dvom percentám. Okrem neho v regióne pôsobí množstvo ďalších výrobných podnikov. Okrem príspevku na dovolenku či špeciálnu lekársku starostlivosť začala firma ponúkať kľúčovým zamestnancom napríklad masáže na pracovisku.
Ivana Molnárová Zdroj: Maňo Štrauch
Ďalšie prípadné rozširovanie výroby sa však podľa Z. Augustínovej len ťažko zaobíde bez pomoci zahraničných pracovníkov. „Lokálny trh je vyprázdnený,“ dodáva.
Začiatkom mája nadobudne účinnosť nová legislatíva, ktorá zjednodušuje zamestnávanie zahraničných pracovníkov v okresoch s nižšou ako päťpercentnou mierou nezamestnanosti.
Opatera značky
Na pracovný veľtrh zavítali najmä veľké spoločnosti, ktoré zamestnávajú stovky až tisícky zamestnancov v odvetviach automobilového, strojárskeho a elektrotechnického priemyslu a tiež veľkozamestnávatelia z retailu.
„Prezentácie firiem sa v porovnaní s minulými rokmi výrazne zmenili. Firmy si uvedomili, že si musia budovať značku zamestnávateľa, viac dbajú na produkty, ktorými sa prezentujú, na správanie k uchádzačom či na to, kto ich reprezentuje, pretože aj návštevníci a uchádzači sú nositeľmi dobrého mena značky,“ porovnáva I. Molnárová.
Starostlivosť o značku zamestnávateľa – employer branding – je podľa nej dobrá investícia už preto, že viditeľný prešľap firme dokázateľne škodí v nižšom záujme ľudí o prácu. „Vidíme to na štatistikách. Akonáhle má nejaká firma kauzu, reakcie na pracovné pozície idú okamžite dole,“ tvrdí I. Molnárová.
Najmä absolventi škôl dnes podľa nej uprednostňujú u budúceho zamestnávateľa ťažko merateľné benefity – zmysel a dosah svojej práce na spoločnosť, vybavenie a vzhľad pracoviska, možnosť práce z domu, flexibilný pracovný čas, atmosféru na pracovisku či kultúru firmy.
Profesia Days v roku 2018 navštívilo zhruba 180 vystavovateľov (vpravo HR manažérka Hella Slovakia Signal-Lightning Zuzana Augustínová) Zdroj: Tomáš Nejedlý
Regionálne rozdiely
Profesia na podujatí ukázala rozdiely v pracovných ponukách medzi jednotlivými regiónmi Slovenska. Kým na západnom Slovensku evidovala v uplynulých štyroch mesiacoch spolu 59-tisíc inzerátov, na strednom Slovensku ich bolo len necelých 15-tisíc a na východnom Slovensku iba 14-tisíc. Polovicu príležitostí na západnom Slovensku ponúka Bratislavský kraj.
S dopytom po práci je to opačne. Kým v Prešovskom a Košickom kraji zareaguje na ponuku práce v priemere 22 a 26 uchádzačov, v Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom je to menej ako 17 uchádzačov na ponuku.
Ako osloviť IT špecialistov – na Profesia Days 2018 sa súťažilo v Code Arene Zdroj: Tomáš Nejedlý
Radikálne rozdiely sú vidieť aj na štruktúre pracovných príležitostí. Kým v Bratislave a okolí vyžaduje každá piata pracovná ponuka vysokoškolské vzdelanie, v Prešovskom a Banskobystrickom kraji je práca vhodná pre vysokoškolákov len v prípade každej dvadsiatej piatej ponuky.
Kým v Bratislavskom kraji sú najinzerovanejšie pozície administratívny pracovník, predavač a programátor, zvyšok Slovenska hľadá v priemere najviac operátora strojov, robotníka a montážnika.
Veľtrhy práce
„Prácu by som si tu asi nevybrala, ale rada sem chodím na prednášky a workshopy, je tu veľa zaujímavých spíkrov na jednom mieste a tiež je to zadarmo,“ hovorí Tamara Tomičová, študentka masmediálnej komunikácie na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave.
Nástupný plat by sa mal podľa nej pohybovať medzi 800 až 1000 eur v čistom. Pri pohovoroch a hľadaní pracovných pozícií ju zatiaľ najviac obmedzil nedokončený vodičský preukaz a nedostatok praxe.
„Mám prácu a ako vyštudovaná fyzioterapeutka nemám o pracovné ponuky núdzu, ale bola som zvedavá na ponuku firiem, ktoré sem prišli,“ dodáva ďalšia návštevníčka veľtrhu Rita Géci-Tóthová.
Dopyt a ponuku na trhu pracovných príležitostí spájajú na Slovensku viaceré eventy. Špecifickú cieľovú skupinu oslovuje séria podujatí Night of Chances, študentské organizácie IAESTE a AIESEC organizujú Dni príležitostí a Národné dni kariéry.
Americká obchodná komora v uplynulých rokoch usporiadala vo viacerých slovenských mestách Trh práce. Jarné Profesia Days sú najväčším podujatím, ktoré vlani prilákalo takmer 20-tisíc účastníkov.