Kontrolóri preverovali obdobie od roku 2013 do júna 2017. V tomto období bolo ročne sprístupnených v priemere 16 kilometrov diaľnic.

„Tempo výstavby diaľnic je veľmi pomalé a v niektorých fázach prípravy sa oproti predchádzajúcej kontrole NKÚ ešte spomalilo,“ povedal hovorca NKÚ Zdeněk Kešner.

Úplné dokončenie posunuli už o 40 rokov

„Diaľničná sieť mala pôvodne byť úplne dokončená v roku 2010. Termín ministerstvo dopravy niekoľkokrát posunulo a teraz je stanovený na rok 2050. Súčasné tempo výstavby ale nestačí ani na dosiahnutie tohto cieľa,“ uviedol hovorca.

Aby štát stihol sieť dokončiť do roku 2050, musel by podľa NKÚ ročne otvoriť 25 kilometrov diaľnic. Vláda Andreja Babiša (ANO) sľubuje v programovom vyhlásení do štyroch rokov otvoriť 110 kilometrov nových diaľnic, ročne 27,5 kilometra. Podľa NKÚ je ale reálne tempo 17 kilometrov ročne.

Výstavbu podľa NKÚ spomaľujú problémy v príprave stavieb – opakujúce sa napádanie a odvolávanie účastníkov územného a stavebného konania, riešenie výnimiek kvôli chráneným druhom rastlín a živočíchov i dlhé majetkovo-právne vysporiadanie.

„Príprava stavieb diaľnic vo fáze od získania súhlasného stanoviska s ohľadom na životné prostredie do vydania stavebného povolenia trvala v priemere 13 rokov,“ oznámil hovorca NKÚ Z. Kešner.

Zrýchliť stavbu by mal nový zákon

Stavba diaľnic však podľa kontrolórov v preverovanom období zlacnela v priemere o 55 percent.

„Vybudovať jeden kilometer diaľnice stálo v rokoch 2013 až 2017 v priemere 152 miliónov českých korún. To je približne o 190 miliónov korún menej, než za koľko sa stavalo v rokoch 2008 až 2012,“ uviedol hovorca NKÚ.

České ministerstvo dopravy chce teraz zrýchliť výstavbu novelou stavebného zákona, ktorú prerokúvajú výbory Poslaneckej snemovne.

Jednou z noviniek je takzvaná predbežná držba, ktorá by umožnila začať stavať ešte predtým, než budú vykúpené alebo vyvlastnené pozemky pod diaľnicou.

Územné konanie by tiež u konkrétnych stavieb viedol jeden špecializovaný stavebný úrad v kraji. Návrh obsahuje aj zoznam prioritných diaľnic a železníc, ktorých by sa urýchlenie stavby týkalo.