Problémy v globálnej kontajnerovej doprave zrejme len tak nezmiznú, naopak je pravdepodobné, že sa udržia minimálne do konca roka. To znamená, že v rušnej predvianočnej sezóne sa môže objavovať aj oneskorenie v zásobovaní. Tvrdia to experti z odvetví, na ktoré sa odvoláva BBC. Výskyt choroby nového koronavírusu v juhočínskej provincii Kuang-tung, ktorá je kľúčová pre medzinárodný obchod, spôsobil akútne problémy v miestnych prístavoch. Nakladanie a vykladanie tovaru sa tak oneskoruje.
Znamená to, že ťažkosti v globálnych dodávateľských reťazcoch, ktoré začali byť citeľnejšie vlani po vypuknutí pandémie, sa ešte zhoršili. A než sa následný dominový efekt vyrieši, to zrejme potrvá mesiace.
Problémy v Kuang-tungu sú najnovšie prekážkou, ktorým toto odvetvie čelí. Prepravné firmy sa už museli vyrovnať s dramatickým kolísaním dopytu v dôsledku pandémie a tiež s dopadmi blokády Suezkého prieplavu, ktorý na jar zablokovala veľká kontajnerová loď. Globálna povaha tohto podnikania a nedostatok voľných kapacít znamená, že problémy v jednom regióne môžu mať zásadný vplyv po celom svete, a to aj po dobu niekoľkých mesiacov.
Námorný dopravca Maersk má vďaka rastu záujmu o nákladnú dopravu rekordný zisk
Medzinárodný kontajnerový terminál Len-tchien je jedným z mnohých prístavov v oblasti Šen-čenu, ktoré dohromady tvoria kľúčovú vstupnú bránu pre export z delty Perlovej rieky. Táto oblasť je v Číne zároveň významným centrom priemyslu a technológií. Od konca mája ale terminál funguje na zlomok svojej bežnej kapacity, kvôli šíreniu koronavírusu je tam činnosť obmedzená. Výsledkom sú prestoje a zápchy, desiatky lodí čakajú pred prístavom, až budú môcť zakotviť na mieste určenom pre nakládku.
„Jeden z najväčších prístavov v Číne je už skoro tri týždne v podstate zatvorený. Niektoré kotviská síce fungujú, to ale zďaleka nestačí," upozornil hovorca nemeckej prepravnej spoločnosti Hapag-Lloyd Nils Haupt.
V posledných dňoch prepravné firmy odkláňajú lode od terminálu Len-tchien k iným terminálom v okolí delty Perlovej rieky. To ale podľa Haupta spôsobuje ďalšie problémy. „Môžete využiť prístavy Še-kchou, Nan-ša alebo Hongkong. My ale teraz vidíme, že aj tam sa tie oneskorenia zhoršujú," povedal.
Egypt plánuje rozšíriť južnú časť Suezského prieplavu, kde uviazla loď
Narastajúce krízy na juhu Číny sú zatiaľ poslednou ranou, ktorá námornú kontajnerovú dopravu zasiahla. S akútnym narušením činnosti sa už toto odvetvie stretáva viac ako rok. Prudké spomalenie v prvej fáze pandémie vystriedala horúčkovitá aktivita, pretože zákazníci, ktorí sa kvôli obmedzeniu pohybu nemohli stýkať ani cestovať ako predtým, začali objednávať viac spotrebného tovaru. Tak náhly posun v dopyte preto citeľne zasiahol jemne vybalansované dodávateľské reťazce. Prístavy v Európe a v Severnej Amerike sa začali upchávať, lebo v rovnakom čase priplávalo až príliš mnoho obchodných lodí. Prísun prázdnych kontajnerov objednaných pre nový tovar naproti tomu vyschol, pretože mnoho ich zostávalo v prístavoch po celom svete.
Potom prišla v marci blokáda Suezského prieplavu, jednej z najrušnejších trás pre obchodné lode. Stovky plavidiel sa potom niekoľko dní nemohli pohnúť, každý deň oneskorenia znamenal vo svetovom obchode stratu vyše deväť miliárd dolárov. Keď sa túto vodnú cestu podarilo uvoľniť, náhly prísun oneskorených lodí spôsobil nové zápchy v hlavných európskych prístavoch, ako sú Antverpy a Rotterdam.
„Už sme videli svetlo na konci tunela," povedal hovorca Haupt zo spoločnosti Hapag-Lloyd. „Ale potom sa bohužiaľ objavila tá situácia v Jen-Tchien," dodal.
Z Benátok vyplávala po roku prvá výletná loď, sprevádzali ju protestujúci s transparentmi
Hlavný analytik sektorovej organizácie BIMCO Peter Sands však hovorí, že toto odvetvie je na krízové situácie zvyknuté. „V celosvetovej mierke sú tieto mimoriadne stavy teraz permanentné situácie," hovorí. „Pri Len-tchien ide ale o to, že od miestnych úradov potrebujeme väčšiu transparentnosť a otvorenosť. Čo nedostávame, a to znamená, že pri plánovaní nepredvídateľných situácií narážame na veľkú neistotu," dodáva Sands, ktorý má v organizácii BIMCO na starosti práve kontajnerovú dopravu.
Ľudia v sektore námornej dopravy teraz dúfajú, že situácia okolo terminálu Len-tchien sa vyrieši čo najskôr. Experti ale podľa BBC varujú, že keď sa to stane, výrazne sa zvýši objem prepravy z tohto regiónu, čo by mohlo spôsobiť, že sa upchajú ďalšie slabé miesta pozdĺž dodávateľského reťazca.
„Celý ten systém už je tak preťažený, že zakaždým, keď sa niečo také stane, ocitne sa v kritickom bode. Takže všetko ostatné už je potom len voda na mlyn," poznamenal editor sektorovej publikácie Lloyd List James Baker. Z toho dôvodu očakáva, že problém pretrváva najmenej ďalších 12 mesiacov a že hlavne zákazníci z Európy a Severnej Ameriky budú musieť na objednaný tovar čakať oveľa dlhšie, než sú zvyknutí za normálnych okolností.