Americký výrobca lietadiel Boeing potrebuje až 35 miliárd dolárov. Firma v dokumentoch pre Komisiu pre cenné papiere (SEC) uviedla, že 25 miliárd dolárov si chce zabezpečiť z predaja akcií a dlhopisov, ďalších desať miliárd dolárov jej formou úveru poskytnú banky.
Zatiaľ nie je jasné, kedy a ako sa predaj akcií uskutoční. Analytici a investori očakávajú, že sa tak stane ešte tento rok.
Problémy Boeingu
Boeing sa snaží posilniť svoje financie, ktoré sú napäté pre prepad výroby jeho najpredávanejšieho lietadla 737 MAX po januárovom incidente. Jednému z lietadiel sa vtedy počas letu odtrhla časť trupu v mieste, kde je možnosť mať ďalší núdzový východ. K tomu sa v posledných mesiacoch pridal štrajk tisícok odborárov.
Boeing k svojmu rozhodnutiu uviedol, že podnikol dva obozretné kroky, ktoré mu majú pomôcť, aby mal prístup k dostatočnej likvidite v čase, keď prechádza náročným obdobím. Nový úver zatiaľ firma nečerpala. K 30. júnu mal Boeing v hotovosti a peňažných ekvivalentoch 10,89 miliardy dolárov.
Dlh spoločnosti so splatnosťou do 1. februára 2026 je 11,5 miliardy dolárov. Firma sa tiež zaviazala vydať akcie za 4,7 miliardy dolárov pre prevzatie firmy Spirit AeroSystems a prevzatiu jej dlhu.
Štrajk a prepúšťanie
Zhruba 33-tisíc zamestnancov Boeingu v USA od 13. septembra štrajkuje za vyššie mzdy. Podľa jedného z odhadov štrajk stojí firmu viac ako jednu miliardu dolárov mesačne. Minulý týždeň spoločnosť oznámila, že zruší po celom svete zhruba 17-tisíc pracovných miest, čo je asi desať percent jeho pracovnej sily. Varovala tiež, že pre štrajk očakáva v treťom štvrťroku vysokú stratu.
Štrajk zastavil výrobu lietadiel Boeing 777, 767 a najpredávanejšieho lietadla 737 MAX. Boeing už predtým ale musel pre nariadenie amerického regulátora výrobu lietadiel MAX obmedziť. Lietadlo MAX je pre firmu dôležitým zdrojom výnosov v čase, keď bojuje s nízkymi maržami v obrannej divízii.
Boeing tiež v júli pristúpil na mimosúdne uznanie viny v prípade dvoch tragických nehôd lietadiel 737 MAX v rokoch 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milióna dolárov. Firma sa tiež zaviazala k investíciám do programov bezpečnosti a kontroly kvality. Pre finančné problémy po nehodách Boeing zastavil výplatu dividend, naposledy ich vyplatil v marci 2020.