Privatizáciu maďarských nákladných železníc MÁV Cargo – dnes Rail Cargo Hungaria - dobiehajú správy o korupcii. Rakúsky magazín Format už pred mesiacom informoval, že polícia vyšetruje viacero vysokopostavených manažérov rakúskych železníc ÖBB v súvislosti s korupciou v prípade. Rakúšania mali údajne v procese privatizácie uplácať cez nastrčenú sprostredkovateľskú firmu. Rakúska polícia v tejto súvislosti uskutočnila viacero domových prehliadok.
Rakúske médiá informovali o nahrávke zo zasadania dozornej rady ÖBB, na ktorej jej šéf Horst Pöchhacker rozpráva o lobistickej firme, ktorá má v „správnu chvíľu zavolať správnemu ministrovi“. Šéf dozornej rady mal tiež povedať, že „bez takéhoto lobingu sa v niektorých krajinách nedajú robiť obchody v okolí verejného sektora“. Denník Die Presse pripomína, že H. Pöchhacker bol šéfom stavebnej spoločnosti Porr. „Nemali by sme byť naivní. Prichádzam zo stavebného biznisu. A nedostali sme žiadnu maďarskú zákazku bez podobných lobistických zmlúv. Keď sme dostali M6 (časť maďarskej diaľnice M6), bol pritom aj Strabag, boli médiá týždne plné obvinení z korupcie. A nič sa nezistilo, napriek tomu, že sme spravili podobnú vec, ako teraz,“ citoval z nahrávky H. Pöchhackera denník Der Standard.
Magazín Format už pred dvoma rokmi napísal, že za úspešnú privatizáciu má získať maďarská konzultačná a lobistická firma Geuronet viac ako sedem miliónov eur odmenu. Zmluvu s firmou podpisoval šéf rakúskych Rail Cargo Austria Gustav Poschalko ešte v roku 2007. Privatizácia maďarských nákladných železníc bola dokončená vo februári 2009. Pri dnešnom kurze zaplatili Rakúšania za železnice viac ako 371 miliónov eur.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch