"Predmetom vkladu do základného imania bude 428 nákladných vozňov, terminál Dobrá aj s technológiami a pozemok v Bratislave pod terminálom na ulici Lúčna v hodnote približne 30 mil. eur," informoval agentúru SITA hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda. Následne sa podľa neho uskutoční predaj 66 % akcií firmy a uzatvorenie transakcie očakávajú v prvom štvrťroku 2015.

Štátny vlakový nákladný prepravca pôvodne očakával z tejto transakcie, vrátane predaja vozňov, výnosy zhruba 20 mil. eur. Záujem o vstup do ZSSK Cargo Intermodal podľa informácií agentúry SITA majú ruský TransKontainer, dcéra Ruských železníc, a poľský nákladný vlakový prepravca PKP Cargo.

Privatizácia kontajnerov z Carga môže začať už tento mesiac

Areál Cargo prekladiska kombinovanej dopravy v Dobrej na východe Slovenska Zdroj: SITA

Vagóny už sprivatizovali

ZSSK Cargo už skôr schválila a pripravila na podpis transakčnú dokumentáciu k predaju 66 % akcií vo svojej ďalšej dcére Cargo Wagon, a. s., ktorá bude manažovať prevádzku nákladných vozňov. Štátna spoločnosť podľa Halandu stále očakáva stanovisko švajčiarskej investičnej spoločnosti AAE Ahaus - Alstätter Eisenbahn Cargo AG (AAE). Zmluva mala byť pritom podpísaná naposledy v októbri.

Spoločnosť AAE uspela v tendri na získanie 66 % akcií v Cargo Wagon začiatkom júna. Ako jediná z dvoch uchádzačov, ktorí predložili záväzné ponuky, splnila podmienky. Za väčšinový podiel vo firme ponúkla 7 mil. eur, keď minimálna cena bola 6,6 mil. eur.

Zároveň sa zaviazala, že od ZSSK Cargo odkúpi 12 344 nákladných vozňov za 216,66 mil. eur a spätne jej prenajme 8 218 vozňov na osem rokov, s opciou na ďalších osem rokov, za cenu 10,35 eura za vozeň na deň. Prenájom vozňov na osem rokov by tak mal stáť vyše 248 mil. eur. AAE sa tiež zaviazala financovať revízne opravy nákladných vozňov počas ôsmich rokov za 80 mil. eur.

Všetky zdroje z transakcie použije ZSSK Cargo na svoje oddlženie a dosiahnutie primárneho cieľa, a to zníženie úverového zaťaženia do roku 2016 na úroveň 30 % oproti koncu roka 2012. Zadlženosť by sa tak mala znížiť zo 450 mil. eur na 150 mil. eur. Výnos z predaja vozňov umožní štátnej spoločnosti rýchlejšie splatiť pôžičku 166 mil. eur od štátu z roku 2009.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Spoločnosť zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur.