Deti, ktorým otcovia čítajú, spievajú a kreslia si s nimi, môžu mať v škole výhodu. Podľa portálu CNBC to vyplynulo z nového výskumu Univerzity v Leedse.
Účasť otcov na starostlivosti o deti má jedinečný a dôležitý vplyv na ich výsledky v škole, a to najmä počas štúdia na „základnej“. Výskum odhalil, že trojročné deti, ktorým sa otcovia venovali, dosahovali ako šesťročné v škole lepšie výsledky.
Prítomnosť otca má pozitívny vplyv bez ohľadu na pohlavie dieťaťa, etnicitu rodiny alebo príjmy. Vedci analyzovali údaje z prieskumu takmer päťtisíc britských domácností, ktoré zahŕňali matku a otca, a akademické údaje ich detí.
Podľa vedcov existujú dva dôvody, prečo majú otcovia na výsledky detí tak veľký vplyv. Prítomnosť oboch rodičov znamená, že deti sú vystavené viacerým typom výchovy, ktoré stimulujú ich rozvoj odlišným spôsobom. Matky sa napríklad s deťmi zvyknú rozprávať inak než otcovia a celkovo sú ich reakcie a správanie rozdielne.
Druhým dôvodom je, že otcovia výchovu akýmsi spôsobom „ozvláštňujú“. Vplyv matiek na deti je nepopierateľný a nemenej dôležitý, no otcovia pôsobia na odlišné aspekty formovania osobnosti dieťaťa než ony.
Prítomnosť otca pomáha zlepšovať akademické výsledky, zatiaľ čo prítomnosť matiek zlepšuje kognitívne správanie, sociálnu interakciu s rovesníkmi či emócie a zároveň znižuje hyperaktivitu.
Je kľúčové, aby sa do výchovy zapájali obaja rodičia a delili si starostlivosť rovnomerne tak, aby nebola len v rukách matky, uviedla vedúca výskumu Helen Normanová.