Prístav zaznamenal na pozadí prechodu zo železničnej prepravy nárast, pokiaľ ide o jeho podiel v oblasti obchodu so Spojeným kráľovstvom, píše Euractiv.
Antverpský prístav sa nedávno zlúčil s prístavom v Bruggách a teraz je známy pod názvom Prístav Antverpy-Bruggy. Stal sa najväčším vývozným prístavom v Európe a užíva si nečakaný nárast obchodnej činnosti v dôsledku chaotického vystúpenia Spojeného kráľovstva z EÚ.
Prepravcovia uprednostňujú lodnú prepravu
„Sme víťazmi Brexitu,“ povedal Jacques Vandermeiren, výkonný riaditeľ Prístavu Antverpy-Bruggy. Dodal, že zatiaľ čo celkový obchod medzi Spojeným kráľovstvom a Európou klesá, ich kus už teraz menšieho koláča sa zväčšil.
Keď média zaplavili správy o zápchach stoviek kamiónov na colniciach Spojeného kráľovstva, logistické firmy upustili od železničnej prepravy pre komplikácie s kontrolami na hraniciach.
„Prepravcovia uprednostňujú prepravu svojho tovaru v kontajneroch z Antverp do prístavu v Spojenom kráľovstve pred dopravou tovaru kamiónmi do prístavu, akými sú Calais či Zeebrugge,“ vysvetlil Vandermeiren pre Euractiv.
Zdĺhavé kontroly na hraniciach
Pokiaľ ide o kamiónovú a železničnú prepravu, máte tam čakacie lehoty, rady na vstupných bránach a pri kontrole na hranici, pokračoval Vandermeiren. Dodal, že to platí nielen pre tovar, ale aj pre vodičov kamiónov – obomi smermi. „Je to nočná mora,“ uzavrel.
Na otázku, či prístav v Antverpách z brexitu profituje, odpovedal, že v oblasti objemu sú víťazmi.
Jeho tvrdenia potvrdil aj Dirk De fauw, starosta Brúgg, ktorý účastníkom udalosti, na ktorej sa oficiálne oznámilo zlúčenie spomenutých prístavov, povedal, že Bruggy zaznamenali zvýšenie objemov v dôsledku Brexitu.
Brexitom získalo aj Írsko
Tieto dva prístavy nie sú jediné, ktoré majú z Brexitu nečakaný osoh.
Vandermeiren priblížil, že teraz, keď Spojené kráľovstvo už viac nie je hlavnou bránou pre tovar, ktorý doň mieri, tak mnoho prepravcov uprednostňuje to, že svoj tovar pošlú do Írska a odtiaľ potom ďalej do Spojeného kráľovstva.