Gianluca Grimalda musel podľa portálu CNBC nedávno riešiť dilemu, pred ktorú ho postavil jeho zamestnávateľ, nemecký think-tank Kielský inštitút pre svetovú ekonomiku. Ultimátum znelo jasne – buď z Papuy Novej Guiney, kde vykonával výskumnú činnosť, okamžite priletí naspäť do Nemecka, alebo príde o prácu.

Grimalda sa rozhodol pre druhú možnosť a podľa svojich slov by to bez váhania urobil znova. Vedec totiž začal asi pred trinástimi rokmi vyznávať „pomalé cestovanie“, aby nemal v čase prehlbujúcej sa klimatickej krízy výčitky svedomia a znížil svoju environmentálnu stopu. V praxi to znamená, že sa snaží lietať čo najmenej a namiesto toho využíva udržateľnejšie spôsoby dopravy.

Letecká doprava patrí z hľadiska dekarbonizácie k najväčším výzvam, pričom zodpovedá za štyri percentá svetových emisií skleníkových plynov, čím prispieva ku globálnemu otepľovaniu.

Grimaldovi sa počas cesty do Papuy Novej Guiney podarilo lietadlám vyhnúť až kým neprišiel do Singapuru. „Odtiaľ už bolo nemožné nájsť iný druh dopravy,“ dodal vedec.

Nič neľutuje

Na otázku, aký má názor na to, že prišiel o prácu, lebo odmietol cestovať lietadlom, odpovedal, že to bola cena, ktorú sa oplatilo zaplatiť. Existujú podľa neho tri dôvody, prečo by to urobil znova.

„Po prvé, požiadavku zamestnávateľa som vnímal ako druh morálneho a psychologického vydierania. Myslel som, že ak ustúpim, tak prídem o dôstojnosť,“ vysvetlil Grimalda.

Druhým dôvodom bol sľub, ktorý dal 1 800 účastníkom výskumu. Tí totiž na vlastnej koži denne pociťujú následky zmeny klímy. Vedec im povedal, že urobí všetko, čo je v jeho silách, aby zmiernil ich utrpenie. Grimalda upozornil, že pobrežné komunity, s ktorými komunikoval, boli vzhľadom na stúpajúcu hladinu mora nútené presťahovať sa do vnútrozemia.

V neposlednom rade si myslel, že túto príležitosť ako znepokojený občan a vedec zaoberajúci sa klímou musí využiť, pretože sa naozaj snaží vyskúšať všetky možnosti.

Strata zamestnania podľa Grimalda nie je koniec sveta a naznačil, že možno mu chcel osud naznačiť, aby sa začal venovať niečomu inému.

Žaloba na obzore

Grimalda by sa mal v druhom decembrom týždni vrátiť späť do Európy a určite plánuje zažalovať svojho bývalého zamestnávateľa za nezákonné prepustenie. Hovorca Kielského inštitútu na margo žaloby povedal, že inštitút sa k interným záležitostiam verejne nikdy nevyjadruje.

„Je verejne známe, že doktor Grimalda si cestu do Papuy naplánoval s našou podporou. Už predtým sme jednu z jeho ‚pomalých ciest‘ podporili,“ poznamenal hovorca s tým, že inštitút v rámci pracovných ciest zamestnancov vždy podporuje klimaticky prijateľné spôsoby dopravy.

„Zaviazali sme sa nevyužívať leteckú dopravu v Nemecku či iných krajinách EÚ, pokiaľ nám to situácia dovolí. Ak je letecká doprava nevyhnutná, poskytujeme kompenzáciu emisií CO2. Platíme firme Atmosfair, aby sme prostredníctvom projektov na ochranu klímy vykompenzovali emisie,“ uzavrel hovorca.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke generálny riaditeľ spoločnosti Ropa Group, Patrik Andó
Neprehliadnite

Úspešní Slováci raketovo rastú. Európe predávajú produkty na redukciu emisií a spalín