Príjmy 100 najväčších svetových zbrojárskych spoločností v minulom roku klesli, a to aj napriek veľkému nárastu dopytu po zbraniach a vojenskom vybavení v súvislosti s ruskou inváziou na Ukrajinu.
Uviedol to v správe Štokholmský medzinárodný ústav pre výskum mieru, podľa ktorého tržby týchto firiem za rok 2022 predstavovali 597 miliárd dolárov, čo je o 3,5 percenta menej oproti predchádzajúcemu roku. Dôvodom sú kapacitné problémy.
Na svedomí to majú americkí výrobcovia
Zbrojárske spoločnosti napriek tomu vlani získali výrazne viac zákaziek, uvádza ústav.
„Mnoho zbrojárskych spoločností čelilo prekážkam, keď sa snažili prispôsobiť výrobe pri veľmi intenzívnych bojoch. Podpísali však nové zmluvy, najmä na dodávky munície, čo by sa podľa očakávaní malo prejaviť vo vyšších príjmoch v roku 2023 a ďalej,“ uviedla šéfka programu ústavu zaoberajúceho sa armádnymi výdavkami a zbrojárskym priemyslom Lucia Béraudová-Sudreauová.
Celkový prepad v tržbách majú na svedomí najmä americkí výrobcovia, ktorí sa potýkali s nedostatočnou výrobnou kapacitou z dôvodu nedostatku pracovných síl, rastúcich nákladov a narušenia dodávateľských reťazcov.
Ústav uvádza, že príjmy 42 amerických spoločností uvedených na zozname - ktoré sa na celkovom predaji zbraní podieľajú 51 percentami - klesli v roku 2022 o 7,9 percenta na 302 miliárd dolárov.
Prakticky žiadny vplyv vojny
Vojna na Ukrajine nemala vlani prakticky žiadny vplyv na príjmy najväčších amerických zbrojárskych spoločností, ktoré v roku 2022 stále spracovávali zákazky z doby pred vojnou.
Napríklad spoločnosť General Dynamics je jedinou súkromnou firmou v Spojených štátoch, ktorá vyrába projektily kalibru 155 milimetrov, hojne využívané na Ukrajine, napriek tomu vlani zaznamenala pokles tržieb o 5,6 percenta.
Firma Lockheed Martin, ktorá sa špecializuje na výrobu rakiet, vyhotovila zákazky v hodnote 150 miliárd dolárov, zaznamenala ale pokles v príjmoch o 8,9 percenta.
Svoj podiel na poklese majú aj ruské firmy, ktorých tržby za minulý rok klesli o 12 percent.
Výrazný nárast tržieb naopak v roku 2022 zaznamenali spoločnosti z Ázie a na Blízkom východe. Podľa ústavu to potvrdzuje schopnosť týchto firiem „reagovať na zvýšený dopyt v kratšom časovom horizonte“, pričom najlepšie sa darilo podnikom v Izraeli, Turecku a Južnej Kórei.