Napriek vysokej inflácii stúplo celosvetové poistné v minulom roku o takmer päť percent. Naopak, príjmy z poistného na Slovensku klesli o desatinu. Vyplýva to z aktuálnej Allianz globálnej správy o poistení, ktorá analyzuje vývoj poistného trhu vo svete.
Životné a majetkové poistenie
Celkový príjem z poistného dosiahol vlani na Slovensku 1,9 miliardy eur, čo predstavovalo medziročný pokles o 10,1 percenta. „Obidva veľké segmenty poistného trhu - životné a majetkové poistenie - zaznamenali veľký pokles. Príjem z poistného v životnom poistení klesol o 12,9 percenta na 0,8 miliardy eur a v majetkovom a zodpovednostnom poistení o 9,6 percenta na 1,1 miliardy eur,“ vyčíslil Allianz. Stúpol len malý trh zdravotného poistenia, ktorý viac ako zdvojnásobil svoj príjem na 29 miliónov eur.
Výška vybraného poistného vo svete podľa štúdie stúpla minulý rok o 4,9 percenta na takmer 5,6 bilióna eur. Najsilnejším segmentom ostalo životné poistenie (2,6 bilióna eur), nasleduje poistenie majetku a zodpovednosti (1,8 bilióna eur) a zdravotníctvo (1,1 bilióna eur). Tieto tri segmenty sa však vyvíjali odlišne.
„Zatiaľ čo majetok a zodpovednosť zaznamenali silný rast o 8,7 percenta, kde najväčším ťahúňom bola Severná Amerika, ktorá tvorí až dve tretiny svetového poistného, zdravotníctvo stúplo len o 4,9 percenta, pričom najviac ho potiahla Ázia. Životné poistenie, ovplyvnené stlačenými príjmami domácnosti, stúplo len o slabých 2,4 percenta a najväčší prepad utrpelo v západnej Európe, kde kleslo o 2,7 percenta,“ priblížila štúdia.
Inflácia a rast poistného
Z ekonomického hľadiska bude najväčšou výzvou v nasledujúcich rokoch zvládnuť inflačné prostredie. Napriek vyššej inflácii však odhaduje, že poistné vo svete v nasledujúcom desaťročí bude rásť o 5,2 percenta ročne. Na Slovensku očakáva zvýšenie poistného o 4,1 percenta ročne.
„Poistenie potvrdzuje svoju hodnotu aj v turbulentných časoch vysokej inflácie a nízkeho rastu. Poistný trh síce nemôže zrušiť infláciu, ale môže v priebehu času zmierniť jej dopad a pôsobiť ako určitý druh nárazníka, pretože vyrovnáva krivku ekonomického cyklu pre zákazníkov,“ zhodnotil hlavný ekonóm Allianz Ludovic Subran.