Spotrebitelia v domácnostiach začínajú inklinovať k „digitálnemu detoxu“. Až 40 percent respondentov z prieskumu EY znepokojuje čas, ktorý členovia domácnosti trávia online. Tento prieskum, ktorý sa uskutočnil na vzorke 20 000 spotrebiteľov z desiatich krajín, odhaľuje ich postoje k technológiám, médiám a telekomunikáciám v domácnostiach.
Napriek tomu, že rozhodnutia o kúpe internetu stále riadi výkonnosť pripojenia, spoľahlivosť siete zostáva slabým miestom. 26 percent domácností uvádza, že ich domáce internetové pripojenie je nespoľahlivé, aj napriek prebiehajúcim modernizáciám. Spotrebitelia pri výbere platforiem čoraz viac zohľadňujú dôveryhodnosť značky (41 percent), no adopcia smart domácností stagnuje, najmä kvôli obavám o bezpečnosť dát, náklady a pohodlie.
Aj keď 35 percent spotrebiteľov je ochotných prejsť na lacnejšie internetové pripojenie, dopyt po prémiových službách vzrástol na 44 percent oproti 40 percent minulý rok. Ďalších 38 percent spotrebiteľov je pripravených platiť viac za internet s vlastnosťami ako ochrana súkromia, kvalitná zákaznícka podpora a záložná konektivita v prípade výpadkov siete.
47 percent domácností má obavy zo škodlivého obsahu, čo je nárast oproti minuloročným 44 percent. Viac ako polovica (56 percent) sa obáva, že umelá inteligencia (AI) môže znížiť dôveryhodnosť obsahu. Spotrebitelia očakávajú, že vlády a regulátori podniknú kroky na zmiernenie negatívnych vplyvov AI (55 percent).
V čase ekonomického tlaku hľadajú domácnosti spôsoby, ako získať pripojenie a obsah od jedného poskytovateľa, čo uvádza až 44 percent respondentov. Výhody balíkov zahŕňajú úspory nákladov (61 percent), pohodlie jednej faktúry (60 percent) a kontaktné miesto pre zákaznícku podporu (59 percent).
Pre poskytovateľov zostáva výzvou dosiahnuť odlíšenie na trhu, kde 44 percent domácností vidí medzi nimi len minimálne rozdiely. Až 51 percent spotrebiteľov uprednostňuje call centrum na zákaznícku podporu a 40 percent volí návštevu kamenných predajní pri kúpe služieb. Pre lepší zákaznícky servis je potrebné, aby digitálne nástroje ponúkali jasnejšie vysvetlenie role AI v zákazníckych interakciách.
Adrian Baschnonga, vedúci analytik EY pre technológie, médiá a telekomunikácie, hovorí: „Zákazníci sú stále viazaní na osobné poradenstvo. Zlepšením digitálnych nástrojov a poskytnutím jasného vysvetlenia použitia AI v interakciách by poskytovatelia mohli lepšie reagovať na očakávania spotrebiteľov.”