Vážne problémy v dodávateľských reťazcoch alebo logistike hlási viac ako polovica nemeckých firiem podnikajúcich v zahraničí. To ich núti diverzifikovať dodávateľov, skracovať trasy dodávok a tiež premiestňovať výrobu, ukázal v utorok prieskum nemeckej priemyselnej a obchodnej komory DIHK.
Nemecká ekonomika, najväčšia v Európe, zažívala v uplynulej dekáde rozmach aj vďaka globalizácii. Tá sa však teraz ukazuje ako ich kritická slabina pre problémy v globálnych dodávateľských reťazcoch súvisiace s pandémiou ochorenia covid-19.
Hrozí tak, že nedostatok polovodičov a iných komponentov zastaví zotavovanie sa nemeckej ekonomiky, čo núti manažérov prehodnotiť dodávateľské linky a pokúsiť sa znížiť závislosť od ázijských a amerických subdodávateľov.
Nemecké spoločnosti sú najväčšími zahraničnými platcami daní na Slovensku
Prieskum DIHK, na ktorom sa zúčastnilo 3 200 jej členov podnikajúcich v zahraničí, ukázal, že problémy s dodávkami sa zhoršili. Viac ako polovica oslovených spoločností nahlásila problémy vo svojich dodávateľských reťazcoch alebo logistike, čo je až o 14 percent viac ako na jar.
„Rastúci globálny dopyt je v súčasnosti spojený s nedostatočnými výrobnými kapacitami a dopravnými problémami," povedal expert DIHK na obchod Volker Treier.
Ťažkosti v dodávateľských reťazcoch možno pripísať aj obchodnej politike iných vlád, povedal Treier.
Po autách sú na rade nákladné lode. Myšlienka, aby boli poháňané elektrinou, je už aktuálna
Vzhľadom na tieto problémy 54 percent spoločností plánuje prispôsobiť dodávateľské reťazce alebo tak už urobili, ukázal prieskum. Z týchto spoločností 72 percent hľadá nových alebo ďalších dodávateľov, 32 percent plánuje skrátiť alebo zmeniť trasy dodávok a 15 percent je rozhodnutých premiestniť vlastnú výrobu.
Dôležitými kritériami pri hľadaní nových výrobných miest sú dostupnosť kvalifikovaných pracovníkov (54 percent), geografická poloha výrobného závodu (43 percent) a všeobecné ekonomické podmienky, ako sú dane, clá alebo sankcie (43 percent).