Spoločnosť ochrany spotrebiteľov vlani zaznamenala rekordný až 200-percentný nárast počtu prípadov odstúpenia od zmluvy, najmä v dôsledku častejšieho nakupovania cez internet.
To si vyžaduje spotrebiteľskú a digitálnu gramotnosť, ktorá podľa združenia na Slovensku stále nie je dostatočná.
Informovala o tom projektová manažérka S.O.S. Petra Čakovská s tým, že v štyroch spotrebiteľských poradniach v Poprade, Bratislave, Trnave a Košiciach minulý rok prijali spolu 381 podnetov a v prospech spotrebiteľov tak získali takmer 68-tisíc eur.
„Rovnako ako v roku 2022 sa najväčší počet podnetov týkal zodpovednosti predajcov a poskytovateľov služieb za chybný tovar a s tým súvisiacich nevybavených reklamácií. Na druhom mieste došlo k zmene - narástol počet podnetov týkajúcich sa odstúpenia od či zániku zmluvy. Nasledujú podnety v súvislosti s neprijateľnými zmluvnými podmienkami a cenami, ich fakturáciami a vyúčtovaním,“ priblížila Čakovská s tým, že stále časté sú sťažnosti spotrebiteľov na nedodanie tovaru alebo služby.
Slovenskí spotrebitelia podľa nej príliš často čelia nekalým obchodným praktikám a množstvo obchodníkov si naďalej dostatočne neplní svoje informačné povinnosti.
V rámci jednotlivých odvetví tvorili viac ako dve tretiny reklamácie spotrebného tovaru a služieb. Nasledujú reklamácie finančných a poštových služieb, dodávok energie, voľnočasových služieb, zdravotnej starostlivosti, dopravných služieb a vzdelávania.