Desiatky lodí so skvapalneným zemným plynom (LNG) krúžia okolo pobrežia Španielska a ďalších európskych krajín a nie sú schopné zabezpečiť si miesto na vyklád, pretože zariadenia, ktoré toto palivo premieňajú späť na plyn, sú plné, upozornila agentúra Reuters.
Európa nemá dostatok zariadení na konverziu
Španielska plynárenská firma Enagás navyše uviedla, že bude možno musieť odmietnuť LNG pre nedostatočnú kapacitu. To vyvoláva obavy o schopnosť Európy spracovávať dodávky LNG potrebné na vyrovnanie výpadku dodávok z ruských plynovodov.
Európa sa čelí obmedzeniam dodávok energie, pretože Rusko znižuje svoje dodávky plynu po tom, ako západné krajiny v reakcii na vojnu na Ukrajine zaviedli voči Moskve sankcie. Európa preto musela hľadať alternatívne dodávky vrátane LNG. Príchod mnohých lodí s týmto superchladeným palivom ale odhalil, že je v regióne nedostatok kapacít na premenu LNG na plyn.
Skvapalnený plyn nemožno využiť
Pri španielskych brehoch a inde v Stredozemnom mori, sa nachádza viac ako 35 lodí s LNG. Len pri Cádizskom zálive kotví najmenej osem plavidiel, uviedli obchodníci, analytici a zdroje z terminálov LNG oboznámené so situáciou. Podľa jedného zo zdrojov Španielsko tento týždeň ponúka pri svojich termináloch iba šesť miest pre nákladné lode. To je pre menej ako pätinu plavidiel čakajúcich v rade.
Nedostatok zariadení na konverziu LNG na plyn alebo plynovody spájajúce krajiny, ktoré tieto zariadenia majú s ostatnými európskymi trhmi, znamená, že LNG plávajúci na mori nemožno využiť.
Dôvodu vysokého počtu neodbavených lodí
K problémom prispel nižší dopyt z priemyslu, ako sa čakalo, pretože európska ekonomika spomaľuje, a tiež nižšia spotreba v Španielsku, ako sa predpokladalo, tiež pre neobvykle teplé počasie v tejto sezóne. Analytik firmy ICIS Alex Froley dodáva, že ďalším dôvodom vysokého počtu neodbavených lodí je, že s blížiacou sa zimou a rastúcim dopytom po vykurovaní sa očakáva rast cien, takže niektoré lode čakajú s predajom svojho nákladu za vyššiu cenu, ktorá môže kompenzovať dodatočné náklady na prepravu vzniknuté tým, že stoja na mori. Táto stratégia čiastočne funguje, pretože niektoré spoločnosti majú prepravnú kapacitu kvôli výpadkom, ako napríklad prerušenie dodávok od druhého najväčšieho amerického vývozcu LNG po júnovom výbuchu a požiari.
Lode môžu zamieriť do Ázie
Ak sa situácia s vykládkou čoskoro nevyrieši, môže sa stať, že tieto lode začnú hľadať pre vykládku iné prístavy mimo Európy. Čína oznámila, že zastavila predaj LNG zahraničným odberateľom, aby si zabezpečila dostatočné vlastné dodávky, čo by podľa analytikov mohlo prinútiť viac lodí zamieriť do Ázie.
Španielsko má šesť závodov na LNG a najväčšiu kapacitu na spätné splynovanie v EÚ. Tie sú však v súčasnosti podľa firmy Enagás preťažené a situácia sa zrejme nezlepší minimálne do prvého novembrového týždňa.
Nedostatok potrubnej infraštruktúry potom znamená, že plyn nemožno prepravovať do iných európskych krajín. Tento týždeň sa majú stretnúť predstavitelia Francúzska, Nemecka, Španielska a Portugalska, aby sa pokúsili dohodnúť dohodu o plynovode MidCat, ktorý by prepravoval plyn, a v budúcnosti aj vodík, zo Španielska do strednej Európy, a mohol by tak pomôcť znížiť závislosť od ruského plynu.