Generálny riaditeľ nemeckého koncernu Siemens Joe Kaeser upozorňuje na riziká rýchleho a nepremysleného prechodu na elektromobily. „Ľudia by nemali podceňovať, že na elektromobily prechádzame z existujúcej výroby spaľovacích motorov. Elektrické autá pravdepodobne vymažú 30 percent automobilovej výroby. To sú ľudia, to je HDP, na to musíme myslieť. Je to podľa mňa väčšia výzva ako samotná technológia,“ vyhlásil počas výročnej prezentácie výsledkov technologického gigantu Siemens Innovation Day 2017 v Mníchove.

„Musí to (prechod na elektromobilitu, pozn. red.) byť premyslená zmena, inak sa popálime,“ dodal. Ekonomika Slovenskej republiky v súčasnosti stojí práve na výrobe automobilov založených na spaľovacích motoroch. Elektromobil vyrába zatiaľ len jedna z troch automobiliek v krajine - Volkswagen. 

Bez výhľadu

Časový rámec, v ktorom by sa mali elektrické vozidlá masovo rozšíriť, CEO Siemensu J. Kaeser nespresnil. Technológia je však podľa neho k dispozícii už dnes. „V mestských centrách nepotrebujete jazdiť na batérii päťsto kilometrov denne, úplne vám postačí kapacita na 50 až 70 míľ. Problém so skladovacou kapacitou, ktorý zatiaľ trvá, sa teda netýka centier miest. Viac ako 50 percent ľudí pritom žije v mestách, viac ako 80 percent vlastníkov áut sú obyvatelia miest,“ upozornil.

Aktuálne je podľa neho loptička na strane regulátorov, aby táto technológia priniesla svoju hodnotu. „Ak ľudia nemajú stimuly, aby jazdili na elektromobiloch, povedia si: Prečo? Veď ja už auto mám,“ vyhlásil J. Kaeser s tým, že je potrebný regulačný rámec napríklad pre centrá miest, ktorý by podporil túto zmenu.

Prezident Siemensu Joe Kaeser: Elektrické autá vymažú 30 percent automobilovej výroby

Tržby Siemensu rástli najmä v oblasti softvéru a digitálnych služieb, prezentuje CTO firmy Roland Busch. Zdroj: Tomáš Nejedlý

Masívny rast predaja elektromobilov nechcel hodnotiť ani CTO Siemensu Ronald Busch. „Pri exponenciálnej krivke nikdy neviete, či ste na nej, ale verím, že sa to začne pomaly, ale isto,“ uviedol. Nemecko podľa neho investuje 300 miliónov eur do verejnej infraštruktúry rýchlonabíjacích staníc a firma cíti tlak najmä zo strany miest. „Myslím si, že ďalšia vlna, ktorá príde, budú autobusy. Mestá, o ktorých som hovoril, prevádzkujú verejnú dopravu a vravia, že nechcú prejsť z naftových autobusov na hybridné a potom možno na elektrické, ale rovno na elektrické,“ dodal.

Vývoj v oblasti batérií je však rýchly a s klesajúcou cenou výroby batérií bude stúpať aj atraktivita elektromobilov. Ľudí na druhej strane podľa neho odrádza od kúpy aj fakt, že neexistuje sekundárny trh, ktorý by stanovil zostatkovú cenu použitého auta alebo batérie. Nie je tiež známe, ako budúcu výrobu ovplyvní prípadný nedostatok lítia a kobaltu a ako sa na elektromobilitu pripravujú veľkí hráči v odvetví recyklácie.

Posilniť výskum

Siemens patrí medzi globálnych lídrov v priemyselnej digitalizácii, na tlačovej konferencii oznámil, že túto pozíciu posilňuje budovaním dvadsiatky centier pre digitálne aplikácie a ich pobočiek v 50 krajinách sveta. Firma chce ich prostredníctvom dostať k zákazníkom najmä operačný systém pre internet vecí MindSphere.

Otvorený systém založený na cloude Siemens spustil približne pred rokom a v súčasnosti je podľa vedenia firmy prostredníctvom siete MindSphere prepojených asi jeden milión zariadení a systémov. MindSphere používa podľa J. Kaesera 29 z 30 kľúčových automobiliek sveta, firma plánuje so softvérom expandovať z automotive a aerospace do ostatných sektorov priemyselnej výroby. Od januára 2018 bude MindSphere k dispozícii aj na webových službách Amazon.

Prezident Siemensu Joe Kaeser: Elektrické autá vymažú 30 percent automobilovej výroby

Roland Busch - šéf vývoja (Chief Technology Officer) v spoločnosti Siemens Zdroj: Siemens

Firma tiež oznámila, že výnosy z digitálnych technológií stúpli vo fiškálnom roku 2017 medziročne o 20 percent na 5,2 miliardy eur, z toho štyri miliardy eur vďaka predaju softvéru a 1,2 miliardy eur z digitálnych služieb. V budúcom roku Siemens navýši investície do výskumu a vývoja z 5,2 na 5,6 miliardy eur.

Peniaze vyčlení najmä na výskum a vývoj autonómnej robotiky, analýzy dát, umelej inteligencie, digitalizáciu výroby či distribuované energetické systémy. Siemens tento rok zamestnával v oblasti výskumu a vývoja na celom svete zhruba 40-tisíc zamestnancov - z toho asi 13 700 v Nemecku, 6 500 v USA, zhruba 2 700 v Číne a približne 6 800 v Indii. Na Slovensku je firma už 24 rokov, takmer 900 zamestnancov pobočky vlani vyprodukovalo tržby vyše 183 miliónov eur.

(Poznámka: Náklady spojené s návštevou podujatia hradila redaktorovi spoločnosť Siemens)