Ministerstvo financií SR tento rok uvoľnilo rozpočtovými opatreniami na dofinancovanie Železničnej spoločnosti Slovensko dokopy 160 miliónov eur, pričom ďalších 21,4 milióna zaslali železničiarom z kapitoly ministerstva dopravy. Ministerstvo financií SR pripomína, že na prevádzku železničnej infraštruktúry ide každý rok viac peňazí. Tretinový nárast medzi rokmi 2021 a 2023 rovnako vyvracia akékoľvek tvrdenia o škrtaní zdrojov na údržbu.

Útvar hodnoty za peniaze zároveň dlhodobo poukazuje na zlý stav tratí a potrebu ich systematicky obnovovať napríklad cez analyticky podloženú metodiku pre výber priorít vypracovanú spolu s ministerstvom dopravy. Následne bol spracovaný zoznam tratí na prioritnú obnovu, aby sa predišlo kolapsu dopravy. ÚHP tiež poukazoval na potrebu investovať do automatizácie. Cez plán obnovy sa podarilo zabezpečiť financovanie pre nových 120 km tratí na diaľkovo ovládané zabezpečovacie zariadenia.

Ministerstvo financií viackrát zdôraznilo potrebu uzatvoriť viacročnú zmluvu so štátom, ktorá by zabezpečila dlhodobé financovanie Železničnej spoločnosti Slovensko a nastavila pravidlá pre každoročnú valorizáciu štátnej dotácie.

Ďalšie dôležité správy

Na železničnej stanici v Žiline sa v stredu dopoludnia vykoľajil vlak SuperCity Pendolino smerujúci z Prahy do Košíc. Železničná doprava na trase Žilina - Čadca je aktuálne zastavená, premáva náhradná autobusová doprava.  Na snímke vykoľajenie medzištátneho vlaku SC 241 Pendolino v úseku Kysucké Nové Mesto - Žilina v stredu 1.  marca 2023 v Žiline.  FOTO TASR - Daniel Stehlík
Neprehliadnite

Železničné trate volajú o pomoc čoraz naliehavejšie. Znepokojuje to už nielen Slovákov